LIFE

Engel & Völkers, η πολυεθνική που ήρθε στα νότια και αλλάζει τα δεδομένα στον τομέα των ακινήτων

Ένας ειδικός στο Luxury Real Estate εξηγεί πώς η Ελλάδα μετατράπηκε σε επενδυτικό προορισμό και περιγράφει τους λόγους για τους οποίους οι ξένοι αγοραστές έχουν στρέψει την προσοχή τους στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.

Λένε πως, από όλα τα χρώματα, εκείνο που προσφέρει την απόλυτη οπτική αρμονία είναι το λευκό. Εκλεπτυσμένο και την ίδια στιγμή αποφασιστικό, το λευκό ξέρει να κερδίζει τις εντυπώσεις. Αν το αφήσεις να μιλήσει για εσένα, θα συλλαβίσει πιθανότατα τις λέξεις Δύναμη, Κομψότητα, Υπεροχή.

Στον 10ο όροφο του Πύργου Αθηνών, το λευκό βρίσκεται παντού. Πρωταγωνιστεί στο υπερσύγχρονο Market Center της Engel & Völkers (το 16ο Μητροπολιτικό Κέντρο της εταιρείας παγκοσμίως) και απλώνεται μέχρι έξω, στην πολύβουη Αθήνα που, από τα παράθυρα του ψηλότερου κτιρίου στην Ελλάδα, μοιάζει με μια τεράστια μακέτα. Από τον Ιανουάριο του 2019, η πολυεθνική που έχει αλλάξει τους κανόνες του Real Estate διεξάγει τις ελληνικές δραστηριότητές της από εδώ. Τα εντυπωσιακά γραφεία, συνολικής επιφάνειας 700 τετραγωνικών μέτρων, ακολουθούν πιστά το corporate identity της εταιρείας. Είτε βρίσκεσαι στο Market Center της Αθήνας, είτε σε αυτό της Νέας Υόρκης, της Ρώμης ή του Χονγκ Κονγκ, η θέα από τα παράθυρα είναι το μόνο που αλλάζει. Άλλη μία απόδειξη ότι στην Engel & Völkers τίποτα δεν αφήνεται στη τύχη.

Βεβαίως, ούτε η επιλογή του Πύργου Αθηνών για τα κεντρικά γραφεία της Engel & Völkers Greece ήταν τυχαία. Το εμβληματικό κτίριο είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένο με τη φιλοσοφία του brand, που περιστρέφεται γύρω από τα premium ακίνητα. Σε όλες τις χώρες  όπου δραστηριοποιείται, η εταιρεία εγκαθιστά τα headquarters της σε κτίρια που αποτελούν σημείο αναφοράς για την εκάστοτε πόλη. Χαρακτηριστικότερο ίσως παράδειγμα είναι τα κεντρικά της στο HafenCity του Αμβούργου.

Τα headquarters της Engel & Völkers στο Αμβούργο

Την καλύτερη περιγραφή για το τι σημαίνει Engel & Völkers τη δίνουν πιθανότατα τα κολοσσιαία της νούμερα. Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1977 στη Γερμανία, βρίσκεται σήμερα σε περισσότερα από 800 σημεία σε 30 χώρες στον κόσμο. Διαθέτει 11.000 agents που το 2018 πούλησαν ακίνητα αξίας 18 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ οι προμήθειες από τις αγοραπωλησίες ανήλθαν, μόνο για το συγκεκριμένο έτος, σε 728 εκατομμύρια ευρώ.

Εδώ και μερικούς μήνες, η Engel & Völkers βρίσκεται στην Αθήνα και σύντομα ετοιμάζεται να ανοίξει το πρώτο της shop στα νότια προάστια. Όπως εξηγεί ο Διευθυντής Πωλήσεων Παναγιώτης Μπαρτζιώτης, πέρα από τα E&V Market Centers υπάρχουν και τα Shops, τοπικά παραρτήματα τα οποία βέβαια ελέγχονται και υποστηρίζονται από τα αντίστοιχα κεντρικά γραφεία- στην προκειμένη περίπτωση, αυτά του Πύργου Αθηνών. «Τα πλάνα του ομίλου για την Ελλάδα είναι πολύ μεγάλα. Ήδη διαθέτουμε ακίνητα στην Αθήνα (κέντρο, νότια και βόρεια προάστια), τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο, ενώ τα αμέσως επόμενα χρόνια πρόκειται να αποκτήσουμε συνολικά 16 shops σε όλη την Ελλάδα. Το πρώτο τρίμηνο του 2020 θα ανοίξουμε σε σημεία όπως η Γλυφάδα, το Κολωνάκι και η Μύκονος».

Φυσικά, η ανάπτυξη της εταιρείας στη χώρα μας συνεπάγεται και τη δημιουργία αντίστοιχων ευκαιριών στην αγορά εργασίας. «Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 100 agents, καθένας από τους οποίους δραστηριοποιείται στη δική του περιοχή. Μέσα στους επόμενους μήνες πρόκειται να φτάσουμε τους 150».

Η Αθηναϊκή Ριβιέρα τώρα ανθίζει επενδυτικά

Για την Engel & Völkers η επέκταση στην Αθήνα συμβολίζει έναν ακόμη μεγάλο σταθμό στα 42 χρόνια της επιτυχημένης πορείας της. Και για την Ελλάδα, όμως, η επιλογή της Αθήνας ως 16ο Μητροπολιτικό Κέντρο της πολυεθνικής (ακολουθώντας τη Βαρκελώνη, το Αμβούργο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Ντουμπάι και το Χονγκ Κονγκ), είναι σημαντική, αφού σφραγίζει την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια αγορά ακινήτων. Το κέντρο της πρωτεύουσας αλλά και η Αθηναϊκή Ριβιέρα αποτελούν πλέον διεθνείς επενδυτικούς προορισμούς.

«Η ελληνική αγορά ακινήτων βρίσκεται σίγουρα σε ανάπτυξη. Οι ξένοι αγοραστές -και κυρίως οι βορειοευρωπαίοι από τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ολλανδία, τη Γαλλία- ζητούν όλο και πιο συχνά κάποιο ακίνητο στην περιοχή της Αθηναϊκής Ριβιέρας. Οι ανακοινώσεις για το Ελληνικό και τη Μαρίνα Αλίμου, το Four Seasons στην περιοχή του Αστέρα Βουλιαγμένης, όλα έχουν λειτουργήσει θετικά στη διεθνή αγορά. Παράλληλα, οι τιμές ακόμα στην Ελλάδα είναι χαμηλές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις».

«Δεν υπάρχει άλλο μέρος όπου θα προσγειωθείς στο αεροδρόμιο και σε 35 λεπτά μπορείς να κάνεις μπάνιο σε μια απίστευτη παραλία ενώ ταυτόχρονα σε άλλα τρία τέταρτα μπορείς να είσαι στο κέντρο μιας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας. Και όλα αυτά, με ήλιο 300 μέρες τον χρόνο. Αν σκεφτούμε αυτή τη μοναδικότητα, θα καταλάβουμε γιατί οι ξένοι θέλουν τόσο πολύ την Αθηναϊκή Ριβιέρα».

«Ο ξένος αγοραστής αναζητά κυρίως τρία πράγματα από ένα ακίνητο στην Ελλάδα. Sea front, sea view ή Acropolis view. Με αυτά τα δεδομένα και με τα χρήματα που διαθέτει, θα πάρει ένα ακίνητο που να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε κάποιο από αυτά τα τρία χαρακτηριστικά».

Τελικά είναι «φιλέτο» η Ελλάδα;

Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως το αγοραστικό ενδιαφέρον για την Αθήνα αλλά και για τα νότια προάστιά της έχει κυρίως επενδυτικό προφίλ. Οι αγορές ακινήτων, σύμφωνα με τον κύριο Μπαρτζιώτη, είναι σε ποσοστό μέχρι και 90% επενδυτικές, ενώ μόνο το 10% όσων αναζητούν ένα σπίτι στην Ελλάδα σκοπεύουν να το χρησιμοποιήσουν ως πρώτη ή δεύτερη κατοικία. Τι σημαίνει όμως για τους ξένους «επένδυση»;

«Αυτό που έχει σημασία όταν μιλάμε για μια επενδυτική αγορά κατοικίας είναι το yield που θα επιστρέψει η επένδυση. Στην Ελλάδα, αυτός ο δείκτης απόδοσης είναι υψηλός σε σχέση με άλλες χώρες. Αν ξοδέψω κάποια χρήματα και η επιστροφή που θα πάρω είναι της τάξης του 4% ή και περισσότερο, αυτή η επένδυση θεωρείται επιτυχημένη. Γιατί, αντίστοιχα, αν είχα βάλει αυτά τα χρήματα σε μια τράπεζα, η τράπεζα θα μου έδινε 0,6% ή 0,8%. Και τα ποσοστά που αναφέρθηκαν για τις επενδύσεις στο real estate είναι σχετικά μικρά. Σε μια τοποθέτηση στη Μύκονο, το yield μπορεί να φτάσει και το 8%, στην Αθηναϊκή Ριβιέρα μέχρι και 5,5%».

«Μια χαρακτηριστική σύγκριση που μου έρχεται στο μυαλό είναι η Μύκονος και η Μαγιόρκα. Αυτή τη στιγμή στη Μαγιόρκα ένα σπίτι αξίζει περίπου 14.000 ευρώ το τετραγωνικό, δηλαδή κάποιος θα δώσει για 100 τ.μ. 1.400.000 ευρώ, και θα έχει μια απόδοση της τάξης του 2%. Στη Μύκονο, η τιμή είναι 6.000 ευρώ το τετραγωνικό, δηλαδή θα δώσει 600.000 ευρώ -λιγότερο από τα μισά χρήματα σε σχέση με τη Μαγιόρκα- και η απόδοση θα είναι τουλάχιστον 5-6 %. Αντίστοιχα, στο Παλαιό Φάληρο μπορείς να βρεις σπίτια από 1500 το τ.μ. και κατά μήκος της ακτογραμμής, μέχρι το Πανόραμα της Βούλας, να φτάσεις τα 4.500. Για τη Βαρκελώνη οι αντίστοιχες τιμές είναι διπλάσιες».

«Υπάρχει όμως η εξής παγίδα για τους πωλητές. Όσο πιο ακριβό είναι ένα ακίνητο, τόσο χάνει την απόδοσή του ο αγοραστής. Αν λοιπόν αγοράσει σε υψηλότερες τιμές, η απόδοσή του δεν θα είναι 4%. Θα είναι για παράδειγμα 2%. Έτσι, όσο ακριβαίνουν οι τιμές και ο αγοραστής χάνει ένα ποσοστό της επένδυσής του, τόσο πιο δύσκολο είναι να πουλήσεις το ακίνητό σου. Ιδανική στιγμή για να πουλήσει κανείς είναι, με λίγα λόγια, όταν οι τιμές ξεκινούν να ανεβαίνουν. Και είμαστε ακριβώς σε αυτό το σημείο στην Ελλάδα».

«Η Engel & Völkers είναι μια εταιρεία που αντιπροσωπεύει το Lyxury Real Estate, αλλά έχουμε πάρα πολλά αιτήματα από αγοραστές στο εξωτερικό που θα ήθελαν ένα παλιό ακίνητο για να του κάνουν μια ανακαίνιση και να το χρησιμοποιήσουν επενδυτικά. Οπότε, αναλαμβάνουμε και ακίνητα που δεν είναι luxury. Αυτή τη στιγμή έχουμε σπίτια που ξεκινούν από τις 150.000 ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 10 ή και τα 20 εκατομμύρια. Η ακριβότερη βίλα μας στα νότια προάστια βρίσκεται στο Λαγονήσι και η τιμή της είναι 18 εκατομμύρια ευρώ».

Όλα αυτά ίσως είναι παραπάνω από αρκετά για να εξηγήσουν γιατί ένας ξένος επενδυτής μπορεί να εμπιστευθεί το real estate στην Ελλάδα. Η Engel & Völkers, πάντως, δεν ήρθε στην Αθήνα μόνο για να καταστήσει το ελληνικό real estate γοητευτικό και αξιόπιστο στο ξένο αγοραστικό κοινό, αλλά και για να προσφέρει στους Έλληνες τα προνόμια της διαχείρισης των ακινήτων τους από μια πολυεθνική εταιρεία με παγκόσμιο κύρος. Εδώ, το ακίνητό σου δεν θα το διαχειριστεί ένα τοπικό agency, αλλά ένα παγκόσμιο δίκτυο καταστημάτων, με παρουσία σε τέσσερις διαφορετικές ηπείρους. «Το πρώτο που λέμε στους υποψήφιους πωλητές είναι αυτό. Ότι έχουν τη σιγουριά ενός brand. Εμείς δεν πρόκειται να διακινδυνεύσουμε το όνομα της εταιρείας. Γι’ αυτό, κινούμαστε με απόλυτη ασφάλεια και προσοχή είτε αναλαμβάνουμε ένα ακίνητο για να το πουλήσουμε, είτε αναλαμβάνουμε έναν αγοραστή για να του βρούμε ακίνητο. Η σιγουριά που προσφέρει το brand name Engel & Völkers είναι το πιο σημαντικό στοιχείο της ταυτότητάς μας» .