LIFE

Πώς (και τι) θα τρώμε το 2020

Αυτά είναι τα trends, τα προϊόντα και οι συνήθειες που θα διαμορφώσουν τη διατροφή μας τη νέα χρονιά, πιθανότατα και τη νέα δεκαετία.

Στα ‘90s μάθαμε τη ρόκα παρμεζάνα και το fusion. Στα ‘00s ανακαλύψαμε το σούσι και το kobe. Στα ‘10s ήρθε η κινόα και η στροφή προς τα βιολογικά. Τα trends στη διατροφή όχι μόνο υπάρχουν, αλλά καθορίζουν τον τρόπο που τρώμε, τον τρόπο που μαγειρεύουμε, ακόμα και τον τρόπο που διασκεδάζουμε.

Ρίχνοντας μια ματιά στα παγκόσμια food trends για το 2020, βλέπεις ξεκάθαρα μια στροφή. Μια στροφή προς οτιδήποτε πιο υγιεινό και, επιπλέον, οτιδήποτε βιώσιμο. Προϊόντα κάνναβης που γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ διατροφής και ιατρικής, εναλλακτικά άλευρα, flexitarian διατροφή και sustainable eating είναι μερικά από όσα ξεχωρίζουν. Ας τα δούμε όμως πιο αναλυτικά.

Προϊόντα με Κανναβιδιόλη (CBD)

Η κανναβιδιόλη, ευρύτερα γνωστή ως CBD, είναι μια φυτική ουσία η οποία αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά της κάνναβης. Πρόκειται για ένα μη ψυχοτρόπο κανναβινοειδές. Έχει αποτελέσει αντικείμενο εκτενών ερευνών και έχει αποδειχθεί πως η ευεργετική της δράση μπορεί να προσφέρει τόνωση, ευεξία και προστασία του οργανισμού. Ελεύθερη λακτόζης και γλουτένης, εύκολη στην πέψη, πλούσια σε φυτικές ίνες και με υψηλή περιεκτικότητα σε Ω6 και Ω3 λιπαρά οξέα (αναλογία 3:1), η κανναβιδιόλη είναι νόμιμη και μπορείς να τη βρεις σε έλαια και συμπληρώματα διατροφής αλλά επίσης σε τρόφιμα και superfoods. Στο Cannabis-Home στο Παλαιό Φάληρο θα βρεις μεταξύ άλλων αλεύρι κάνναβης αλλά και βιολογικό κανναβέλαιο, το οποίο μπορείς να προσθέσεις σε σαλάτες, σε smoothies ή σε πιάτα μετά το μαγείρεμα.

Μαγειρεύοντας και τρώγοντας με περιβαλλοντική συνείδηση

Μιλώντας για το ατομικό περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα, η συζήτηση δεν μπορεί να σταματά στο αυτοκίνητο που οδηγούμε ή στο πόσο συχνά πετάμε με αεροπλάνο. Ο τρόπος που τρώμε επηρεάζει άμεσα (και σε τεράστιο βαθμό) το περιβάλλον και είναι ξεκάθαρο πια ότι η δυτική διατροφή αποτελεί μεγάλο κομμάτι του προβλήματος της κλιματικής αλλαγής. Έτσι, στο τραπέζι πέφτουν θέματα συζήτησης όπως οι zero-waste συνήθειες και οι βιώσιμες δίαιτες (δίαιτες που προστατεύουν και σέβονται τη βιοποικιλότητα και τα οικοσυστήματα). Επιλέγοντας φρούτα και λαχανικά εποχής και αποφεύγοντας όσα είναι συσκευασμένα, τρώγοντας λιγότερο κρέας, ψωνίζοντας μόνο από τοπικούς παραγωγούς, επιλέγοντας ψάρια που προέρχονται από βιώσιμες αλιευτικές μεθόδους, πίνοντας νερό βρύσης και όχι εμφιαλωμένο, μπορείς κι εσύ να μειώσεις το περιβαλλοντικό σου αποτύπωμα μέσα από κάτι τόσο απλό και καθημερινό όσο το φαγητό σου.

Εναλλακτικά άλευρα

Σύμφωνα με τους chefs και τους απανταχού foodies, η εποχή που το κλασικό λευκό αλεύρι μονοπωλούσε τις μαγειρικές και ζαχαροπλαστικές συνταγές έχει παρέλθει. Στα είδη γνωστά αλεύρια σίκαλης, βρώμης, φαγόπυρου ή ζέας, προστίθενται τώρα προϊόντα όπως το αλεύρι καρύδας ή εκείνο από τα ρεβύθια. Άλευρα λιγότερο επεξεργασμένα, ελεύθερα γλουτένης, υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες ή πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες, δημιουργούν φαγητά και γλυκά πιο εύπεπτα, πιο υγιεινά και υψηλότερης θρεπτικής αξίας.

Plant-based και flexitarian διατροφή

Σύμφωνα με τη Google, το ενδιαφέρον για τη vegan διατροφή έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια. Εδώ, στο NouPou, πριν από μερικές μόνο μέρες γράφαμε για το vegan μενού στο Βυζαντινό του ξενοδοχείου Hilton. Πράγματι, όλο και περισσότεροι σεφ ή φημισμένα εστιατόρια προσαρμόζουν το μενού τους ώστε να υπάρχουν αρκετές vegan επιλογές σε αυτό, τα plant based restaurants ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, προϊόντα που απευθύνονται σε χορτοφάγους είναι πια διαθέσιμα ακόμα και στα «mainstream» super markets, υποκατάστατα κρέατος και γάλακτος γεμίζουν καθημερινά τα ψυγεία μας. Όμως, πέρα από τους αυστηρά χορτοφάγους, οι flexitarians φαίνεται πως έχουν επίσης ένα μερίδιο αυτής της επιτυχίας. Flexitarians ονομάζονται εκείνοι που επιλέγουν να κάνουν μια κατά βάση plant based διατροφή, χωρίς όμως να αποκλείουν εντελώς το κρέας και τα υπόλοιπα ζωικά προϊόντα από τη διατροφή τους. Έτσι, η flexitarian διατροφή ερμηνεύεται ως μία κατά βάση χορτοφαγική αλλά τελικά ευέλικτη διατροφή, που υπόσχεται καλύτερη υγεία και, φυσικά, μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Αν πάντως ακόμα δεν έχεις πειστεί ότι ένα vegan πιάτο μπορεί να είναι όχι μόνο υγιεινό αλλά και εκπληκτικά νόστιμο, στα νότια προάστια μπορείς να βρεις αρκετά εστιατόρια που θα σε εκπλήξουν ευχάριστα. Δοκίμασε το Avit και τη Γη στη Γλυφάδα ή το Plant Kingdom στο Παλαιό Φάληρο. Θα μας θυμηθείς.