KIDS

Όσα χρειάζεται να ξέρεις πριν ξεκινήσει το παιδί σου ξένες γλώσσες

Ο Παναγιώτης Αγγελάκης, ένας εκ των δυο που βρίσκονται πίσω από την Ακαδημαϊκή Διεύθυνση του Κέντρου Ξένων Γλωσσών Rethink Education, μας έλυσε όλες τις απορίες πριν ξεκινήσει το παιδί μας ξένες γλώσσες.

Πότε, πού, πώς, πόσο, από ποιους, για πόσο διάστημα; Οι διαχρονικές απορίες κάθε γονέα προτού γράψει το παιδί του σε κάποια ξένη γλώσσα, είναι αρκετές και πολλές φορές χαοτικές. Γι’αυτό επισκεφθήκαμε το Κέντρο Ξένων Γλωσσών στη Γλυφάδα, με τον υπέροχο, φιλόξενο χώρο του και τις ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες ανά ηλικία γνωρίζοντας ότι θα μας απαντηθούν μία προς μία. Αν δεν απευθυνθείς στο Κέντρο εκείνο όπου τα ποσοστά της επιτυχίας του σε πιστοποιητικά υψηλών απαιτήσεων (όπως είναι αυτά του Cambridge, του LanguageCert, του Michigan και του Instituto Cervantes) αγγίζουν το 100%, τότε σε ποιον περισσότερο κατάλληλο;

Ποιοι είναι οι στόχοι του Rethink Education; Πώς το παιδί μου θα μάθει τη γλώσσα;

«Το μάθημα βασίζεται από την πρώτη κιόλας μέρα στον βασικό του στόχο, ο οποίος είναι να μπορεί το παιδί να επικοινωνήσει.  Από εκεί και ύστερα, σε ένα μάθημα φροντίζουμε να εντάξουμε όλα εκείνα που το καθιστούν πιο ενδιαφέρον για τα παιδιά, αλλά ταυτόχρονα και πιο αποδοτικό και αποτελεσματικό.  Για παράδειγμα, τα παιδιά παρακολουθούν videos που βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα από τον κόσμο γύρω τους. Αυτό γίνεται για να καταφέρουν να χρησιμοποιήσουν άμεσα τη γλώσσα και τις δομές της στην τάξη, αλλά και εκτός αυτής, να έχουν την άνεση να συζητήσουν και να εκφραστούν πάνω στη γλώσσα με όσα έχουν διδαχθεί, ανάλογα πάντα με την ηλικία τους.

Ουσιαστικά προκαλούμε τα παιδιά να αναζητήσουν μόνα τους τις απαντήσεις σε κάποιες «ερωτήσεις». Aν λοιπόν σε κάποιο μάθημα ασχολούμαστε με το θέμα «ρούχα» η ερώτηση θα μπορούσε να είναι «από τι φτιάχνονται τα ρούχα;» Οπότε τα παιδιά θα πρέπει να αρχίσουν να σκέφτονται πράγματα όπως «από βαμβάκι». Από το βαμβάκι πάμε στο φυτό, άρα τα ρούχα φτιάχνονται και από φυτά. Το θέμα είναι λοιπόν να αρχίσει λίγο να επεκτείνεται το γνωστικό τους πεδίο. Δεν περιοριζόμαστε μόνο στο γλωσσικό αλλά ασχολούμαστε και με το γνωστικό πεδίο των παιδιών.»

Τι το διαφορετικό έχουν τα βιβλία που χρησιμοποιείτε στο Rethink Εducation;

«Είναι 100% updated, για να ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες. Νέες τεχνολογίες, οnline πλατφόρμες, augmented reality apps, τα βιβλία του Rethink Εducation είναι πάρα πολύ «φρέσκα», προκειμένου να ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο των παιδιών,  με αντίστοιχη θεματολογία. Πέρα από αυτά, χρησιμοποιούμε σύγχρονα μέσα διδασκαλίας όπως διαδραστικούς πίνακες, οι οποίοι αποδεδειγμένα ευνοούν τη διαδικασία της μάθησης, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών και εξυπηρετούν όλους τους τύπους μάθησης (ακουστικός, κιναισθητικός, λεκτικός και οπτικός.)»

Project για παιδιά. Τι καλούνται να ψάξουν στο μάθημα;

«Τo κάθε project είναι αναπόσπαστο κομμάτι του μαθήματος, φυσικά ανάλογα με την ηλικία. Για παράδειγμα ένα πρόσφατο project ήταν για το ηλιακό μας σύστημα. Οπότε κάποια παιδιά (13-14 ετών) κλήθηκαν να ψάξουν πληροφορίες για τους πλανήτες. Στη συνέχεια έπρεπε να ετοιμαστούν για το επόμενο στάδιο, που ήταν η παρουσίαση μέσω PowerPoint. Ένα άλλο project που έκαναν παιδιά από 8 έως 10 ετών ήταν να βρουν ποιος μήνας έχει τα περισσότερα εποχικά φρούτα και λαχανικά. Στη συνέχεια ανέλυσαν στατιστικά στοιχεία και γραφήματα όπου προέκυπταν τα ανάλογα αποτελέσματα. Τα projects λοιπόν είναι κομμάτι της διδασκαλίας, πάντα ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα.»

Τι σημασία έχει το παιχνίδι κατά τη διάρκεια του μαθήματος;

«Το παιχνίδι είναι αναπόσπαστο μέρος της μάθησης, ειδικά στις μικρές ηλικίες. Το ίδιο είναι η μουσική, ο χορός αλλά και τα τραγούδια. Φροντίζουμε λοιπόν να τα εντάσσουμε στα μαθήματα και βλέπουμε ότι είναι και κάτι που τα ίδια τα παιδιά αγκαλιάζουν.»

Περιγράψτε μας ένα τυπικό μάθημα για παιδιά.

«Το πιο σημαντικό είναι τα παιδιά να νιώσουν ότι έρχονται στην τάξη όχι απλά για να κάνουν μάθημα,  αλλά για να επικοινωνήσουν σε μια ξένη γλώσσα. Είναι πολύ σημαντικό να νιώσουν πολύ άνετα προκειμένου να μας πουν πράγματα από την ημέρα τους. Τα παιδιά έχουν ανάγκη να μιλήσουν: Τι καινούργιο έμαθαν σήμερα μέσα στην ημέρα τους -που δεν το ήξεραν χθες- τι είναι αυτό που τους έμεινε. Αυτό μας βοηθάει πολύ στο πώς θα μεταδώσουμε την ξένη γλώσσα στα παιδιά με βάση τις εμπειρίες τους. Αφού ολοκληρώσουμε αυτό το κομμάτι, μπαίνουμε στη διαδικασία του να κάνουμε συνεχή πρακτική εξάσκηση, κυρίως προφορικά. Γιατί πρώτα πρέπει να ακούσω, να μάθω, να μιλήσω και μετά να μπω στη διαδικασία να γράψω κλπ. Μπαίνουμε λοιπόν στη διαδικασία να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τη γλώσσα των προηγούμενων μαθημάτων για να περιγράψουμε την ημέρα μας με το αντίστοιχο λεξιλόγιο.

Στη συνέχεια προχωράμε στο κομμάτι της ανακάλυψης του λεξιλογίου και των γραμματικών φαινομένων, που δεν γίνεται με τον κλασικό τρόπο. Ουσιαστικά αφήνουμε τα παιδιά να μπουν στη διαδικασία να ανακαλύψουν τη σημασία άγνωστων λέξεων και τη χρήση της γραμματικής, κυρίως να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν πρώτα προφορικά και μετά να μπούμε σε οποιαδήποτε ανάλυση χρειαστεί, ανάλογα πάντα με την ηλικία.

Ακολουθεί η πρακτική εφαρμογή ζωντανά στην τάξη, αλλά και online, ώστε να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε συνδυαστικά πλέον οτιδήποτε έχουμε μάθει. Το ζητούμενο είναι, φεύγοντας, τα παιδιά να μπορούν να πουν «σήμερα έμαθα κατι καινούργιο εδώ». Η μάθηση δεν σταματάει στην τάξη. Συνεχίζεται και στο σπίτι και στον έξω κόσμο. Οπότε τα πράγματα που κάνουμε στην τάξη δεν είναι απομονωμένα από την πραγματικότητα.»

Αν ένα παιδί ξεκινήσει αγγλικά από 4 ετών, πότε θα φτάσει σε ηλικία πιστοποίησης;

«Τα τμήματα ξεκινούν από 4 ετών και πάνω και χωρίζονται ανά έτος. Κάθε ηλικία δηλαδή είναι διαφορετικό τμήμα και διαφορετικό επίπεδο. Αν ξεκινήσει ένα παιδί από τεσσάρων χρονών Αγγλικά, κατά μέσο όρο θα φτάσει σε ένα επίπεδο Β2 πιστοποίησης στη δευτέρα γυμνασίου. Πάντα με ενδεχόμενες διακυμάνσεις στο χρονικό πλαίσιο, ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε παιδιού.

Αυτό που είναι το πιο σημαντικό είναι ότι, άσχετα από το πότε θα έρθει η πιστοποίηση, αυτό που προέχει είναι το παιδί να μάθει τη γλώσσα. Έχοντας κατακτήσει αυτή τη γνώση, η εξέταση έρχεται πολύ φυσικά. Δεν μπαίνει στην διαδικασία της εξέτασης με άγχος.»

Γιατί κάποιο παιδί να έρθει στο Rethink Education και να μην κάνει ιδιαίτερα μαθήματα;

«Το ιδιαίτερο με την ομαδική μάθηση δεν έχει καμία σχέση. Στα ιδιαίτερα μαθήματα το παιδί απομονώνεται από την πραγματική φύση του ανθρώπου που είναι η κοινωνικοποίηση. Ακόμα, τα παιδιά συναγωνίζονται στην τάξη. Υπάρχει αλληλεγγύη, άμιλλα, τα παιδιά μαθαίνουν να συμβιώνουν με άλλους ανθρώπους της ηλικίας τους. Αυτός είναι και ένας από τους κύριους λόγους που τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο και δεν μαθαίνουν τα πάντα στο σπίτι.

Επίσης, τόσο οι καθηγητές, όσο και το πρόγραμμα σπουδών είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την σίγουρη πρόοδο των μαθητών. Όλοι οι καθηγητές είναι πτυχιούχοι Πανεπιστημίου με μεγάλη εμπειρία και προϋπηρεσία και το πρόγραμμα σπουδών έχει ξεκάθαρους στόχους. Στο ιδιαίτερο μάθημα δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Δεν μπορεί να ελεγχθεί επίσημα. Εδώ υπάρχει μία αρχή, μέση και τέλος.»

Ποιες γλώσσες –πέρα από τα αγγλικά- πιστεύετε ότι θα χρειαστούν στο παιδί μας στο μέλλον και καλό είναι να τις ξεκινήσουμε;

«Πέρα από τα Γερμανικά και τα Γαλλικά που διδάσκονται στα δημόσια και τα ιδιωτικά σχολεία, πολύ σημαντική είναι η γνώση της Ισπανικής όπως και της Ρωσικής γλώσσας που επεκτείνονται ραγδαία. Τα Γερμανικά έχουν τα πρωτεία λόγω της κυριαρχίας της χώρας στη βιομηχανία. Από την άλλη, αν ξέρεις Γαλλικά, τη γλώσσα των διπλωματών, μπορείς μετά πολύ εύκολα πάλι να μάθεις άλλες γλώσσες όπως Ισπανικά, Πορτογαλικά και Ιταλικά. Τα Ρωσικά, από την άλλη, μιλούνται από σχεδόν 300 εκατομμύρια άτομα. Τα Ισπανικά είναι μία γλώσσα που μπορεί κανείς να «επενδύσει», καθώς είναι η δεύτερη πιο σημαντική γλώσσα στην Αμερικανική Ήπειρο.»

Υπάρχουν τμήματα «ταχυτήτων»;

«Παιδαγωγικά τα αποφεύγουμε, αλλά δεν θα αποτρέψουμε κάποιο παιδί αν θέλει να προχωρήσει και να κάνει συνεχόμενα μαθήματα, μετά το τέλος του χειμερινού προγράμματος σπουδών του. Κλασικά, το πρόγραμμα είναι οκτάμηνο, τώρα αν υπάρχουν διαφορετικές περιπτώσεις παιδιών το συζητάμε ad hoc.

Δηλαδή κάποιο παιδί -εάν το επιθυμει- αντί να τελειώσει τέλος Μαΐου όπως παραδοσιακά θα τελείωνε, μπορεί να παρακολουθήσει μαθήματα μέχρι τέλη Ιουλίου και να συνεχίσει στο αμέσως επόμενο επίπεδο. Όλο αυτό γίνεται πολύ φυσιολογικά και χωρίς κανένα άγχος.»

Ποιες είναι οι τιμές σας;

Οι τιμές μας είναι προσιτές, για την εποχή και την περιοχή. Καλύπτουμε κάθε ανάγκη και τα δίδακτρα απευθύνονται σε όλους.

Bonus info

Το Κέντρο Ξένων Γλωσσών και Δια Βίου Μάθησης επ. 1, RETHINK EDUCATION, είναι αδειοδοτημένο από τον ΕΟΠΠΕΠ (Κωδ. Αδείας: 2307961 και 2101408), είναι επίσημο εξεταστικό κέντρο στα νότια προάστια του LanguageCert της PeopleCert, μέλος του British Council Addvantage Scheme, έχει Certificate of Recognition από την Ελληνοαμερικανική Ένωση και είναι μέλος του Cambridge English Penfriends για αλληλογραφία με παιδιά από όλο τον κόσμο (η αλληλογραφία γίνεται με τον παραδοσιακό τρόπο του γράμματος και τα παιδιά αποκτούν την αίσθηση της επικοινωνίας με μία ξένη χώρα).

Λίγα λόγια για έναν από τους δυο Ακαδημαϊκούς Διευθυντές του RETHINK EDUCATION

Ο Παναγιώτης Αγγελάκης έχει πτυχίο στην Διδασκαλία των Αγγλικών ως Ξένη Γλώσσα και είναι απόφοιτος του University of Essex, UK. Ασχολείται επαγγελματικά με την ξενόγλωσση εκπαίδευση τα τελευταία 16 χρόνια, έχοντας υπάρξει ακαδημαϊκό στέλεχος για 12 χρόνια σε Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Όμιλο,  8 χρόνια από τα οποία διετέλεσε Διευθυντής του Πιλοτικού Κέντρου του Ομίλου. Ασχολείται με την εκπαίδευση καθηγητών σε νέες τεχνολογίες, μεθοδολογία και παιδαγωγικά, καθώς και με σεμινάρια πωλήσεων, τα οποία έχουν παρακολουθήσει πάνω από 2000 καθηγητές, γραμματείς και ιδιοκτήτες κέντρων ξένων γλωσσών σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία. Έχει υπάρξει 3 χρόνια Centre Manager στο ξενόγλωσσο Summer Camp ‘Odyssey’ στην Ελλάδα, φιλοξενώντας και διδάσκοντας αγγλικά σε παιδιά από ευρωπαϊκές χώρες. Από το 2008 αναλαμβάνει τη συνοδεία μαθητών και καθηγητών σε Summer Schools στην Αγγλία και για 2 χρόνια ήταν επίσημος εκπρόσωπος / συνεργάτης στην Αγγλία του StudyTours, του ταξιδιωτικού γραφείου με ειδίκευση στον εξερχόμενο ξενόγλωσσο εκπαιδευτικό τουρισμό. Τέλος, είναι εγκεκριμένος εξεταστής προφορικών για τις εξετάσεις Cambridge Assessment English και LanguageCert.