KIDS

Το νότιο εργαστήρι πηλού που λατρεύουν γονείς και παιδιά

Πήγαμε στο εργαστήρι πηλού στον Άλιμο και συνομιλήσαμε με την ιδιοκτήτρια του για όλα όσα προσφέρει αυτή η δημιουργική ενασχόληση στα παιδιά.

Είναι η εποχή που ο κάθε γονιός ψάχνει ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για το παιδί του. Ως μαμά ενός αγοριού μόλις δυόμισι ετών είναι κάπως περιορισμένες οι δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε μαζί. Σε μια τέτοια μαμαδίστικη- αναζήτηση έμαθα για «Το εργαστήρι του Πηλού» που βρίσκεται στον Άλιμο, που λειτουργεί εδώ κι είκοσι ένα χρόνια.

Η συνάντηση μου με την ιδιοκτήτρια και κεραμίστρια κυρία Βίκυ Λάζου γίνεται στο εργαστήρι, σ΄ ένα χαρούμενο και δημιουργικό χώρο γεμάτο καλούπια, πινέλα και έργα των παιδιών.

Στο εργαστήριο που λειτουργεί από το 1998 αναπτύσσεται μια σειρά από εκπαιδευτικά προγράμματα, ειδικά σχεδιασμένα για νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο με σκοπό να εμπλουτιστεί η εκπαιδευτική διαδικασία και να ενισχυθεί η δημιουργική έκφραση των παιδιών. Μέσα από την τέχνη της κεραμικής τα παιδιά παίρνουν μέρος σ΄ ένα παιχνίδι εξερεύνησης των συναισθημάτων και των δεξιοτήτων τους. Με οδηγό τη φαντασία δημιουργούν τα δικά τους μοναδικά έργα και βιώνουν την εμπειρία ενός αυθεντικού εργαστηρίου κεραμικής. Επιπλέον, τα πρωινά του Σαββάτου μπορούν παιδιά από 1-4 ετών να περάσουν δημιουργικά την ώρα τους φτιάχνοντας έργα από πηλό μαζί με τους γονείς τους.

Η ίδια ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τον πηλό στην κατασκήνωση. «Η πρώτη μου εμπειρία ήταν στην κατασκήνωση. Μου άρεσε πολύ αλλά ποτέ δεν είχα ως παιδί την ευκαιρία να δουλέψω με τον πηλό. Λίγα χρόνια αργότερα αποφασίζει να παρακολουθήσει μαθήματα κεραμικής, ενώ δούλεψε στο Παιδικό Μουσείο. Τελειώνοντας μια εκπαίδευση πάντρεψε την εκμάθηση προγραμμάτων με την κεραμική. Έτσι δημιουργήθηκε «Το εργαστήριο του Πηλού» συνδυάζοντας τις δύο μεγάλες της αγάπες; Την κεραμική και τα παιδιά.

Η πρώτη ερώτηση που μου έρχεται στο μυαλό είναι πως βοηθάει ο πηλός τα παιδιά. «Τα παιδιά χαίρονται ιδιαίτερα όταν έρχονται σε επαφή με το συγκεκριμένο υλικό και τους αρέσει πάρα πολύ να το εξερευνούν, να λασπώνονται. Η αλήθεια είναι πως σε τραβάει ως υλικό και θέλεις να ασχοληθείς όλο κι περισσότερο. Τα παιδιά το βλέπουν ως παιχνίδι και δεν καταλαβαίνουν πόσο γρήγορα περνάει η ώρα.  Κι όταν τελειώνει η ώρα είναι ικανοποιημένα με το αποτέλεσμα όπου δείχνουν τον ενθουσιασμό τους και περιμένουν να ακούσουν «Μπράβο». Πάντα ενθαρρύνω τα παιδιά και μιλάμε για τα έργα τους. Μου λένε τις ιστορίες πίσω από κάθε έργο τους. Επιπλέον, ο πηλός είναι ένα εκφραστικό μέσο και μέσα από τα έργα τους βλέπεις την ψυχή τους. Εξάλλου, αυτός είναι ο σκοπός της τέχνης» αναφέρει η κυρία Λάζου.

Βλέποντας τη ψυχή μέσα από τα έργα τους υπάρχουν ιστορίες που έχουν χαραχτεί στο μυαλό της; «Θυμάμαι πολλές ιστορίες χαρούμενες και δυσάρεστες. Μια ευχάριστη στιγμή -ευτυχώς συμβαίνει πολύ συχνά στο εργαστήρι- είναι όταν δουλεύουμε στα τραπέζια μας και επικρατεί μια σιγή είναι κάτι το μαγικό. Υπάρχει μια ενέργεια γαλήνης και αυτή η τόσο όμορφη ενέργεια μεταφέρεται στο υλικό σου. Από την άλλη έχω ζήσει και δυσάρεστες στιγμές. Έχουν έρθει στο εργαστήρι κακοποιημένα παιδιά και το βλέπω από τα έργα τους. Θυμάμαι είχε έρθει ένα 5χρονο παιδάκι από ίδρυμα, όπου του είχα δώσει ένα κομμάτι πηλό και ήταν παγωμένο. Έκανε  το σώμα του μπρος πίσω και είχε πάρει ένα καλαμάκι κι κάρφωνε το πηλό. Αυτή η εικόνα έχει έρθει πολλές φορές στο μυαλό μου. Επίσης, θυμάμαι έντονα ένα κοριτσάκι με επιλεκτική αλαλία όπου φτιάχναμε μάσκες και η μικρή πήρε ένα αντικείμενο και άνοιξε ένα τεράστιο στόμα. Με αυτόν τον τρόπο δήλωνε την ανάγκη της για επικοινωνία, ήθελε να μιλήσει. Η αλήθεια είναι πως στις μάσκες βλέπουμε πολλά πράγματα. Είναι ένα τρομερό εργαλείο».

Η κεραμική είναι μια πιο εναλλακτική δραστηριότητα με το δικό της κοινό. Τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν από ενός έτους όπου τα φέρνουν οι γονείς και απολαμβάνουν μαζί το παιχνίδι με τον πηλό. «Από ενός μέχρι 4 ετών οι γονείς κάθονται στο τραπέζι μαζί με τα παιδιά. Γενικά η φιλοσοφία του εργαστηρίου είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον πηλό, να λασπωθούν και να μην φοβηθούν να λερωθούν. Αυτή η συνάντηση είναι περισσότερο ένα αισθητηριακό παιχνίδι» εξηγεί.

Στο χώρο του εργαστηρίου μπορεί να οργανωθεί και το παιδικό πάρτι ενός παιδιού, το οποίο έχει άλλη προσέγγιση. «Τα πάρτι γενεθλίων είναι διαφορετικά από τα συνηθισμένα κι έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα.  Συνήθως τα επιλέγουν οι γονείς που έχουν τη ίδια φιλοσοφία με τη λειτουργία του εργαστηρίου. Πάντως, τα παιδιά το απολαμβάνουν πάρα πολύ».

Τι έχει μάθει μέσα από την συναναστροφή της με τα παιδιά; «Τα παιδιά είναι πολύ ξεκάθαρα σ αυτό που ζητάνε και όσο κι αν ακούγεται απλό έχω μάθει να τα ακούω είτε σ’ αυτά που μου λένε είτε σ’ αυτά που μου δείχνουν».

Πόσο απαραίτητη είναι η συμβολή της σ΄ ένα παιδάκι που δεν έχει καταφέρει να φτιάξει το έργο του;  «Εμψυχώνω όλα τα παιδάκια. Ακόμα και αν ένα παιδάκι δεν τα πάει τόσο καλά το εμψυχώνω και αυτό του δίνει μεγάλη αυτοπεποίθηση. Θα του ζητήσω να μου εξηγήσει το έργο του, να μου πει την ιστορία πίσω από το έργο με αποτέλεσμα να το χειροκροτήσουν τα υπόλοιπα παιδάκια και να νιώσει όμορφα. Το ζητούμενο εδώ δεν είναι να φτιάξουν το τέλειο έργο, αλλά να απολαύσουν το παιχνίδι. Είμαστε όλοι μια ομάδα».

Info: Μπιζανίου 29, Άλιμος Τηλ: 210 98 84 131