LIFE

The Dirty 12/ The Clean 15: Ποια φρούτα και λαχανικά πρέπει να αγοράζουμε βιολογικά και ποια όχι

Δυο χρήσιμες λίστες με τα φρούτα και λαχανικά που θεωρούνται πιο “καθαρά” και με αυτά που πρέπει πάντα να αγοράζουμε από βιολογικές καλλιέργιες, ώστε να αποφύγουμε τα φυτοφάρμακα.

Τα φρούτα και τα λαχανικά πρέπει να αποτελούν βασικό στοιχείο των καθημερινών μας γευμάτων και αυτό είναι κάτι που το ξέρουμε ήδη από μαμάδες και γιαγιάδες, ενώ παράλληλα το επιβεβαιώνουν συνεχώς οι ειδικοί.  Ωστόσο, τα φυτοφάρμακα τα οποία χρησιμοποιούνται για τη γρήγορη ανάπτυξή τους και την αποφυγή των παρασίτων σε αρκετές περιπτώσεις τα καθιστούν επιβλαβή για την υγεία μας. Η λύση είναι τα βιολογικά προϊόντα.

Ακόμα όμως κι αν δεν μπορούμε να επιλέγουμε βιολογικές καλλιέργειες για όλα τα φρούτα και λαχανικά που βάζουμε στο σπίτι μας,  υπάρχουν κάποια που φρούτα και λαχανικά πρέπει πάντα να αγοράζουμε βιολογικά και ποια όχι;

Οι βασικοί κανόνες:

  • Κατά γενική ομολογία, ισχύει ότι τα φρούτα και λαχανικά που αναπτύσσονται μέσα στη γη, όπως πχ οι πατάτες ή τα καρότα, απορροφούν περισσότερα φυτοφάρμακα και συνεπώς επιβλαβή για την υγεία στοιχεία και γι’ αυτό καλό θα ήταν να τα αγοράζουμε από βιολογικές ποικιλίες.
  • Τα λαχανικά και φρούτα που είναι περισσότερο επιρρεπή σε παράσιτα και απορροφούν περισσότερο νερό, όπως για παράδειγμα οι φράουλες, απορροφούν αντίστοιχα και περισσότερη ποσότητα φυτοφαρμάκων και παρασιτοκτόνων.
  • Τα κατεψυγμένα λαχανικά περιέχουν γενικά λιγότερα φυτοφάρμακα από τα φρέσκα, χάρη στη διαδικασία λεύκανσης που υφίστανται πριν από την κατάψυξη.
  • Όσον αφορά στη θρεπτική αξία των βιολογικών τροφίμων, ορισμένες έρευνες υποδεικνύουν ότι τα βιολογικά προϊόντα είναι πιο πλούσια σε διάφορες βιταμίνες και μέταλλα, όπως η βιταμίνη C, ο σίδηρος, το μαγνήσιο και ο φώσφορος. Το βασικό τους πλεονέκτημα βέβαια είναι ότι για την καλλιέργειά τους δεν χρησιμοποιούνται παρασιτοκτόνα.
  • Το πλύσιμο και το ξεφλούδισμα των προϊόντων δεν θα απομακρύνει όλα τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων.
  • Τα φρούτα και λαχανικά που είναι εκτός εποχής καλλιεργούνται σε θερμοκήπια και εκτίθενται σε μεγαλύτερες δόσεις φυτοφαρμάκων. Επιλέγουμε λοιπόν όσο περισσότερο φρούτα και λαχανικά εποχής, ενώ προτιμούμε ντόπιες ποικιλίες. Κατέβασε από εδώ τη λίστα της Greenpeace Greece με την εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών, για να ξέρεις ακριβώς πότε είναι καθετί στην εποχή του.
  • Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως τα φυτοφάρμακα περνούν, και μάλιστα σε μεγαλύτερες ποσότητες, μέσα από τη διατροφή των ζώων στη δική μας διατροφή, όταν καταναλώνουμε κρέας ή ζωικά προϊόντα.

The dirty 12- The Clean 15: Η ετήσια λίστα του EWG

Κάθε χρόνο, το EWG (Environmental Working Group), ένας αμερικανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ειδικεύεται στην έρευνα σχετικά με τις τοξικές χημικές ουσίες στην αγροτική παραγωγή και τη ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα, δημοσιεύει τις λίστες Dirty 12 και Clean 15, οι οποίες προσδιορίζουν αντιστοίχως τα -μη βιολογικά- προϊόντα που είναι περισσότερο ή λιγότερο πιθανό να περιέχουν υψηλές συγκεντρώσεις φυτοφαρμάκων. Με λίγα λόγια, η λίστα Dirty Dozen περιλαμβάνει τα περισσότερο “επικίνδυνα” φρούτα και λαχανικά, τα οποία είναι προτιμότερο να επιλέγουμε -γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο – βιολογικά. Από την άλλη, η λίστα Clean 15 περιλαμβάνει εκείνες τις τροφές που πιθανότατα δεν έχουν υψηλές συγκεντρώσεις φυτοφαρμάκων, δεν είναι ανάγκη λοιπόν να τις επιλέγουμε οπωσδήποτε από βιολογικές καλλιέργειες. Ακολουθούν οι αντίστοιχες λίστες, όπως δημοσιεύθηκαν πριν από μερικούς μήνες (για το 2020).

Φρούτα και λαχανικά που δεν χρειάζεται να είναι βιολογικά:

Η Clean 15 λίστα του EWG για το 2020 με τα 15 τρόφιμα που είναι λιγότερο πιθανό να περιέχουν υψηλές δόσεις φυτοφαρμάκων.

  • Γλυκό καλαμπόκι (είναι το καθαρότερο όλων, λόγω του προστατευτικού φλοιού του)
  • Αβοκάντο
  • Ανανάς
  • Λάχανο
  • Κρεμμύδι
  • Αρακάς (κατεψυγμένος)
  • Παπάγια
  • Σπαράγγια
  • Μελιτζάνα
  • Πεπόνι
  • Πεπόνι Κανταλούπε
  • Ακτινίδιο
  • Κουνουπίδι
  • Μπρόκολο
  • Μανιτάρια

Ποια φρούτα και λαχανικά πρέπει να αγοράζουμε βιολογικά:

Η Dirty Dozen λίστα για το 2020 επεκτάθηκε ώστε να περιλαμβάνει τελικά όχι 12, αλλά 13 τρόφιμα.

  • Φράουλα
  • Μήλο
  • Αχλάδι
  • Νεκταρίνι
  • Πατάτα
  • Σταφύλι
  • Κεράσι
  • Σπανάκι
  • Ντομάτα και τοματίνι
  • Κέιλ
  • Ροδάκινο
  • Σέλερι
  • Καυτερή Πιπεριά