LIFE

Tι αλλάζει στο real estate;

Mετά την COVID-19, η ελληνική αγορά αναζητά τον νέο της ψηφιακό βηματισμό.

Γράφει ο Τάσος Αποστολόπουλος, Broker της RE/MAX ABC

Η Covid-19 αλλάζει την εμπειρία του καταναλωτή σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, το ίδιο και στο real estate. Τα κτηματομεσιτικά γραφεία προσπαθούμε να ιχνηλατήσουμε τον τρόπο που ο κορωνοϊός μετασχηματίζει τον κλάδο. Κοινό συμπέρασμα είναι ότι την τελευταία χρονιά οι επαγγελματίες μεσίτες, με τη βοήθεια της σημερινής τεχνολογίας, σκαρφίστηκαν πολλούς τρόπους για να καταφέρουν να συνεχίσουν τη δουλειά τους, δηλαδή να κάνουν υποδείξεις ακινήτων. Όμως, παρά την ευελιξία των επαγγελματιών και των πελατών, τροχοπέδη στην ολοκλήρωση των συμβολαίων υπήρξε η επαφή με το Δημόσιο, αλλά και η ανοργανωσιά, που μας διακρίνει ως ιδιοκτήτες ακινήτων.

Ο εγκλεισμός στα σπίτια και ο περιορισμός των επαφών είχε ως φυσική συνέπεια τη δραματική μείωση των ραντεβού υπόδειξης. Νέα εργαλεία όπως η εικονική περιήγηση ή το βίντεο βοήθησαν τον σύμβουλο ακινήτων, ώστε να μπορέσει να δει ο αγοραστής το ακίνητο. Σε αρχικό επίπεδο, τα πρώτα ραντεβού πραγματοποιήθηκαν εικονικά, χωρίς επίσκεψη στο ακίνητο, με τη βοήθεια 3D Tour ή μέσα από Ζοοm call, όπου ο μεσίτης έδειχνε το σπίτι στον υποψήφιο αγοραστή. Το τελικό ραντεβού γινόταν βέβαια στο ακίνητο που επιλεγόταν. Έτσι το ραντεβού υπόδειξης γινόταν όταν έπρεπε, όχι απλά για να αποσπάσει ο μεσίτης ακόμα μία εντολή.

Το επόμενο βήμα είναι φυσικά το συμβόλαιο. Ο μέσος χρόνος για να ολοκληρωθεί ένα συμβόλαιο είναι δύο μήνες. Τον τελευταίο χρόνο, λόγω της δυσλειτουργίας του ελληνικού Δημοσίου, ο χρόνος αυτός σχεδόν διπλαστιάστηκε! Το αποτέλεσμα ήταν πολλά χαλασμένα deals και πολλά νεύρα…

Για να είμαστε όμως δίκαιοι, πρέπει να ομολογήσουμε ότι κι εμείς ως ιδιοκτήτες δεν έχουμε φροντίσει να ετοιμάσουμε το φάκελο του ακινήτου μας. Δεν έχουμε στο αρχείο μας την οικοδομική άδεια, τα πολεοδομικά σχέδια, το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης. Δεν έχουμε τσεκάρει την εγγραφή του ακινήτου στο Ε9 ή στο κτηματολόγιο. Ξεχάσαμε να προχωρήσουμε σε άρση προσημείωσης για κάποιο παλιό πληρωμένο δάνειο ή δεν έχουμε την εξοφλητική πράξη από τον κατασκευαστή. Κανένας μεσίτης δεν ζήτησε ούτε καν το συμβόλαιό μας ή το κτηματολογικό φύλλο. Η ευθύνη λοιπόν είναι και δικιά μας – και, όταν λέμε δικιά μας, εννοούμε ως κτηματομεσίτες. Δεν ενημερώνουμε τους ιδιοκτήτες για τον φάκελο ακινήτου, που οφείλουν να δημιουργήσουν. Εάν θέλουμε να γίνουμε μέρος της νέας πραγματικότητας, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που βλέπουμε τη δουλειά μας και οι ίδιοι, να εξηγήσουμε στον καταναλωτή τις υπηρεσίες μας και πώς μπορούμε να τις προσφέρουμε.

Ως καταναλωτές, συχνά εντυπωσιαζόμαστε από την ποιότητα των υπηρεσιών που συναντούμε σε άλλες χώρες. Χαζεύουμε αγγελίες με απίθανα σπίτια, άρτια παρουσιασμένων, με επαγγελματική φωτογράφηση, με βίντεο, με εικονική περιήγηση, με κατόψεις ή ακόμα και με έτοιμο φάκελο ακινήτου, δηλαδή έτοιμα προς πώληση. Δεν συνειδητοποιούμε όμως ότι όλη αυτή η προσπάθεια έχει κόστος και περνά πρώτα από την αποκλειστική ανάθεση.

Μόνο με την αποκλειστικότητα ο κτηματομεσίτης θα επενδύσει στο ακίνητό μας χρήματα και χρόνο και τότε βέβαια έχουμε και απαιτήσεις από αυτόν. Είναι ο σύμμαχός μας σε όλη τη διαδικασία της πώλησης. Εκτός της προώθησης, μας βοηθά να οργανώσουμε τον φάκελο ακινήτου και βρίσκει λύσεις όπου έχουμε δυσκολίες.

Φυσικά, αποκλειστικότητα δε σημαίνει και αποκλεισμός άλλων συμβούλων ακινήτων, που έχουν αγοραστή. Ο μεσίτης μας θα αναλάβει την υπόδειξη του ακινήτου μας σε συνεργασία με τον σύμβουλο ακινήτων που έχει τον αγοραστή. Ειδικά στη RE/MAX, μία πολυεθνική εταιρία με πάνω από 1.000 συμβούλους ακινήτων και 65 γραφεία σε όλη την Ελλάδα, υπάρχει κουλτούρα συνεργασίας και αυτό μας κάνει πιο σίγουρους, όταν ζητούμε την αποκλειστικότητα.