KIDS

Έφηβοι σε καραντίνα: Τα dos & don’ts στη σχέση μας μαζί τους

Η Κλινική Ψυχολόγος Εμμανουέλα Παπαθανασίου δίνει απαντήσεις και πρακτικές συμβουλές πάνω σε όλα τα προβλήματα που ο εγκλεισμός στο σπίτι μπορεί να προκαλέσει στη σχέση και την καθημερινότητά μας με τα παιδιά στην εφηβεία.

Πολλά έχουν ειπωθεί για την επίδραση του εγκλεισμού λόγω κορονοϊού στα παιδιά. Τι γίνεται όμως με τους εφήβους; Ως έφηβοι, οι νέοι διεκδικούν κάποια αυτονομία και απομακρύνονται από τους γονείς τους. Κανένας έφηβος δεν θα έχει την ίδια αντίδραση στον περιορισμό, όπως και οι ενήλικες. Μερικοί θα είναι πιο ανήσυχοι, άλλοι θα ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους, άλλοι θα προσπαθήσουν να έχουν τον έλεγχο. Έχουν το δικαίωμα να απογοητευτούν, αλλά είναι σημαντικό να μην παραμείνουν σε αυτή την κατάσταση όπου οι αρνητικές σκέψεις θα εγκαθιδρυθούν. Για το λόγο αυτό παρακάτω παραθέτουμε κάποιες συμβουλές για την ομαλή καθημερινή συμβίωση μαζί τους.

  1. Καλωσορίστε την αναστάτωσή τους

Οι ανησυχίες τους δεν είναι ίδιες με τις δικές σας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο σημαντικές. Το ποδόσφαιρο στο προαύλιο του Γυμνασίου, ένας σημαντικός αθλητικός αγώνας, τα μαθήματα οδήγησης, η αποφοίτηση, ένα σχολικό ταξίδι: όλα διαταράσσονται. Πρέπει να θρηνήσουν για ορισμένα πράγματα που είναι σημαντικά γι ‘αυτούς.

Πιθανή λύση: Μην «τιτλοποιείτε» τα συναισθήματά τους (θλίψη, θυμός). Αντιθέτως, κουβεντιάζοντας, εξηγείστε τη νέα κατάσταση και καλωσορίστε τα συναισθήματά τους. Η συνειδητοποίηση των περιορισμών δεν συμβαίνει πάντοτε ταυτόχρονα για όλους. Να είστε υπομονετικοί και ανοικτοί. Επιτρέψτε τους να εκφραστούν.

  1. Ορίστε τους υπεύθυνους για την ώρα που περνούν σε tablets και κινητά

Είναι δύσκολο να τεθεί ένα αυστηρό χρονικό πλαίσιο στη χρήση των τηλεφώνων και των tablet με έναν έφηβο που είναι σχεδόν ένας ενήλικας.

Πιθανή λύση: Ένας από τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης θα ήταν να γίνουν υπεύθυνοι για τη δική τους χρήση, δηλαδή να τους καταστήσετε κατανοητό ότι οι μέρες τους πρέπει να γεμίσουν με διάφορες δραστηριότητες. Να καταλάβουν ότι πρέπει να παραμείνουν σωματικά και διανοητικά δραστήριοι, να επικοινωνούν με τους φίλους τους, να χαλαρώνουν και να διασκεδάζουν με διάφορες δραστηριότητες.

  1. Σπίτι: ένας χώρος για όλους

Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε όλοι τον προσωπικό μας χώρο στο σπίτι και να δημιουργήσουμε ορισμένους κανόνες για την κοινή τους χρήση.

Πιθανή λύση: Το καλύτερο; Μιλήστε γι ‘αυτό. «Θέλω να δω μια ταινία στο σαλόνι: ποια θα ήταν η καλύτερη στιγμή;». Αν ο καθένας κατονομάσει τις ανάγκες του, όλοι μπορούν να καταβάλουν προσπάθεια για να βρουν λύσεις.

  1. Αφιερώστε χρόνο για συζήτηση

Συζητήστε όλοι μαζί, ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις, άλυτα θέματα και αρνητικές σκέψεις.

Πιθανή λύση: Ανοίξτε την πόρτα για συζήτηση και αποδεχτείτε τι λέει ο έφηβος χωρίς να τον κρίνετε. Δεν θέλει να σας εμπιστευτεί; Τονίστε ότι δεν μπορείτε να μαντέψετε τι αισθάνεται και ότι πρέπει να ανοιχτεί, ώστε να μπορέσετε να τον καταλάβετε, να τον καθησυχάσετε και να βρείτε έναν τρόπο να ανταποκριθείτε στις ανάγκες του. Αισθάνεται λυπημένος; Ρωτήστε τον τι θα του έκανε καλό.

  1. Σχολική εργασία παράλληλα με άλλες δραστηριότητες

Το να κρατήσουμε τον εαυτό μας πνευματικά δραστήριο είναι απαραίτητο στοιχείο για να προσαρμοστούμε καλύτερα στα νέα δεδομένα. Είναι απαραίτητο για έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Φυσικά, υπάρχουν σχολικές εργασίες, αλλά υπάρχουν και οι εξωσχολικές δραστηριότητες. Η πνευματική διέγερση δεν προέρχεται μόνο από τη σχολική εργασία. Προτείνουμε και ενθαρρύνουμε όλα τα είδη μάθησης: μαγείρεμα, εκτέλεση εργασιών στο σπίτι, λογοτεχνικά βιβλία, βοήθεια στις μαθησιακές εργασίες των μικρότερων αδερφών κλπ.

  1. Ενθαρρύνετέ τους να αθληθούν

Ο αθλητισμός είναι καλός για όλους, ανά πάσα στιγμή!

Πιθανή λύση: Μετασχηματίστε μια μικρή γωνία του σαλονιού σε μια γωνία αθλητικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια ορισμένων ωρών.

  1. Διασκεδάστε!

Είναι καιρός να διασκεδάσετε όλοι μαζί. Οι στιγμές χαλάρωσης και διασκέδασης πρέπει επίσης να ενσωματωθούν στο οικογενειακό χρονοδιάγραμμα.

Πιθανή λύση: Βρείτε δραστηριότητες που σας ενώνουν. Προτείνετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι, ένα παζλ, δείτε εικονικές επισκέψεις σε μουσεία, αφιερώστε ένα απόγευμα για ένα μαραθώνιο ταινιών που αγαπάτε ή μαγειρέψτε μαζί.

Παπαθανασίου Εμμανουέλα, Κλινική Ψυχολόγος, ΜSc
emma.papathanasiou@gmail.com, 6944723327