WELLNESS

Επηρεάζει η διατροφή τη ψυχολογία μας;

Η διαιτολόγος- διατροφολόγος Γεωργία Ζιώγου μας δίνει όλα τα tips για να τρεφόμαστε σωστά έτσι ώστε να μην έχουμε μεταπτώσεις στη ψυχολογία μας.

Η διατροφή και το είδος του φαγητού παίζουν βασικό ρόλο στην εμφάνιση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της κατάθλιψης. Μερικές διαταραχές που μπορεί να εμφανιστούν είναι ανορεξία, αδηφαγία, υπερφαγία, επίσης μπορεί να παρατηρηθούν περίεργες συμπεριφορές ως προς το φαγητό όπως  παράλειψη γευμάτων, καθώς και έντονη επιθυμία για γλυκά. Η Διατροφική νευροεπιστήμη είναι ένας ανερχόμενος κλάδος που ρίχνει φως στο γεγονός ότι οι διατροφικοί παράγοντες είναι συνυφασμένοι με την ανθρώπινη νόηση, τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα.

Η διαιτητική πρόσληψη διαφοροποιείται σε όλο τον κόσμο καθώς διαφέρουν οι διατροφικές συνήθειες των λαών. Λόγω της διαφοροποίησης και της εκβιομηχάνισης των τροφίμων παρατηρούνται ελλείψεις  σε απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Μελέτες έχουν δείξει ότι η καθημερινή πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής  συμβάλουν αποτελεσματικά στη μείωση των συμπτωμάτων των ασθενών. Συμπληρώματα που περιέχουν αμινοξέα έχουν βρεθεί επίσης να μειώνουν τα συμπτώματα, καθώς μετατρέπονται σε νευροδιαβιβαστές που με τη σειρά τους ανακουφίζουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης και άλλων προβλημάτων ψυχικής υγείας. Όταν παρατηρήσουμε την διατροφή των καταθλιπτικών ατόμων, μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση είναι ότι η διατροφή τους είναι κάθε άλλο παρά επαρκής. Κάνουν φτωχές διατροφικές επιλογές και επιλέγουν τροφές που θα μπορούσαν πραγματικά να εντείνουν τα συμπτώματα της ασθένειας.

Οι πιο κοινές διατροφικές ανεπάρκειες που παρατηρούνται σε ασθενείς με ψυχικές διαταραχές είναι έλλειψη σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μέταλλα, και τα αμινοξέα που είναι πρόδρομοι νευροδιαβιβαστών. Συσσωρευμένα στοιχεία από δημογραφικές μελέτες δείχνουν μια σχέση μεταξύ υψηλής κατανάλωσης ψαριών και χαμηλή συχνότητας εμφάνισης των ψυχικών διαταραχών. Αυτή η χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης είναι το άμεσο αποτέλεσμα της πρόσληψης ωμέγα-3 λιπαρών οξέων.

Οι υδατάνθρακες έχουν βρεθεί να επηρεάζουν τη διάθεση και τη συμπεριφορά. Η κατανάλωση ενός γεύματος πλούσια σε υδατάνθρακες ενεργοποιεί την απελευθέρωση της ινσουλίνης στο σώμα. Η ινσουλίνη βοηθά την απορρόφηση του σακχάρου στα κύτταρα όπου αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ενέργεια και την παραγωγή της τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο. Η κατανάλωση διατροφής πολύ χαμηλά σε υδατάνθρακες τείνει να δημιουργήσει κατάθλιψη εξαιτίας της έλλειψης της παραγωγής της σεροτονίνης και τρυπτοφάνης.

Η πρόσληψη πρωτεϊνών επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου και την ψυχική υγεία. Πολλοί από τους νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο συντίθενται από αμινοξέα. Αν υπάρχει έλλειψη των αμινοξέων, αυτό μπορεί να συνδεθεί με κακή διάθεση και επιθετικότητα σε ασθενείς. Η υπερβολική συσσώρευση της φαινυλαλανίνης μπορεί να οδηγήσει σε εγκεφαλική βλάβη και νοητική υστέρηση, αυτή η ασθένεια ονομάζεται φαινυλκετονουρία.

Η βελτίωση της διάθεσης έχει συσχετιστεί με την αύξηση της βιταμίνης Β2 και Β6. Η Θειαμίνη συνδέεται με τη γνωστική επίδοση ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους. Οι κλινικές δοκιμές έχουν δείξει ότι η βιταμίνη Β12 μπορεί να καθυστερήσει την έναρξη της άνοιας.

Επιπλέον, μια μελέτη σε ασθενείς με κατάθλιψη δείχνει πως τα χαμηλά επίπεδα φυλλικού οξέος στο αίμα είναι προδιαθεσικός παράγοντας  για μειωμένη ανταπόκριση στην αντικαταθλιπτική θεραπεία.

Μια άλλη σχέση μεταξύ διατροφής και της κατάθλιψης αφορά τα γηρατειά. Η  μείωση στη γεύση και την οσμή, η κακή οδοντοφυΐα, η χρήση των φαρμάκων που μπορεί να καταστέλλουν την όρεξη επηρεάζουν την προσέγγιση προς το φαγητό και κατ’ επέκταση την ψυχολογία των ηλικιωμένων .

Συνεπώς φαίνεται από έρευνες πως η διατροφή μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ψυχολογία μας και την εμφάνιση ψυχικών ασθενειών. Φροντίστε να εμπλουτίζετε τη διατροφή σας με ψάρια πλούσια σε λιπαρά οξέα(σολομός, τόνος, σαρδέλα, σκουμπρί, πέστροφα κ.α.) και σκουρόχρωμα λαχανικά(σπανάκι, σέσκουλα, μπρόκολο), αποφύγετε μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και απλών υδατανθράκων και καταναλώστε προϊόντα ολικής αλέσεως. Διατηρώντας μια ισορροπημένη διατροφή φροντίζετε για το σώμα σας και την ψυχική σας υγεία.

Info: Γεωργία Ζιώγου, Κέντρο Διατροφικής Αγωγής NewMe, I. Μεταξά 16, +30 215 5015948 , +30 698 4510753