WELLNESS

Γιατί δεν είμαστε συνεπείς σε ένα πρόγραμμα διατροφής;

Έχετε προσπαθήσει να τρώτε υγιεινά στο παρελθόν και συνεχώς τα παρατούσατε; Μην στεναχωριέστε δεν είστε οι μόνοι. Η διατροφολόγος – διαιτολόγος Γεωργία Ζιώγου μας δίνει τις σωστές κατευθύνσεις.

Το να φάμε υγιεινά μπορεί είναι μια πρόκληση. Αν ήταν εύκολο τότε κανένας δεν θα είχε πρόβλημα με το βάρος του και σίγουρα πολλά παθολογικά προβλήματα υγείας θα τα αποφεύγαμε.

Η υγιεινή διατροφή στην πράξη δεν είναι τόσο δύσκολη. Υπάρχουν κάποιοι απλοί λόγοι για τους οποίους οι περισσότεροι αποτυγχάνουν να τρώνε σωστά.

Με την εμπειρία που έχω, βλέπω πως οι περισσότεροι από εμάς δυσκολευόμαστε με τα ίδια πράγματα σε ότι αφορά τον υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής. Πάμε να δούμε ποιες μπορεί να είναι οι δυσκολίες

Δεν ξέρουμε τι να φάμε

Θα ήταν πολύ εύκολο αν γνωρίζαμε “αυτόματα” τι να φάμε. Δυστυχώς όμως με τόσες πληροφορίες που δεχόμαστε κάθε μέρα είναι δύσκολο να αποφασίσουμε και να κάνουμε επιλογές.

Ευτυχώς όμως ένα μεγάλο σύνολο πληροφοριών οδηγούν στο ότι τα λαχανικά είναι η βάση για κάθε γεύμα, επομένως απαραίτητα να υπάρχουν στο πιάτο μας, καθώς προσφέρουν κορεσμό, φυτικές ίνες για την υγεία του πεπτικού και λίγες θερμίδες, αρκεί να μην συνοδεύονται από λιπαρές σως και με μεγάλες ποσότητες λαδιού

Έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι μια διατροφή πλούσια σε λαχανικά προλαμβάνει και δρα προστατευτικά αλλά και αναστρέφει χρόνιες ασθένειες, όπως καρδιακές παθήσεις, καρκίνο και διαβήτη.

Κάποιες έρευνες δείχνουν πως οι φυτοφάγοι τείνουν να ζουν περισσότερο, ζυγίζουν λιγότερο και φαίνονται νεότεροι από τους ανθρώπους που ακολουθούν οποιοδήποτε άλλο τρόπο φαγητού. Φυσικά θέλει ένα μέτρο στον τρόπο που τρώμε και το πρόγραμμα διατροφής να είναι σχεδιασμένο ώστε να καλύπτει τις θρεπτικές μας ανάγκες.

Δεν προετοιμάζουμε το φαγητό μας

Όλοι μας έχουμε έντονο ρυθμό στην καθημερινότητα. Τις περισσότερες φορές δεν σκεφτόμαστε τι τρώμε δεν αφιερώνουμε καν χρόνο στο να δούμε τον πίνακα θρεπτικών συστατικών, αρπάζουμε ό, τι είναι πιο εύκολο για φαγητό. Φαγητό στο πόδι, ένα έτοιμο γεύμα στο φούρνο μικροκυμάτων, μια μπαρα σοκολάτας, ένα delivery, μια σακούλα από σνακ για να γεμίσουμε το απόγευμα μας. Κανένα από αυτά τα τρόφιμα δεν είναι κατάλληλα για εμάς, αλλά είναι αυτά που είναι διαθέσιμα. Δεν είναι περίεργο που όλοι αγωνιζόμαστε με την υγεία μας και το βάρος μας.

Έχω εντοπίσει όμως ότι τρώμε τα περισσότερα ανθυγιεινά τρόφιμα από επιλογή – μόνο και μόνο επειδή είναι βολικό. Γιατί λοιπόν να μην φτιάχνουμε υγιεινά τρόφιμα με έναν εύκολο τρόπο μαγειρέματος. Φροντίστε να έχετε στο περιβάλλον σας μόνο υγιεινές επιλογές.

Μπορείτε να φανταστείτε πώς θα άλλαζε η ζωή σας; Τι θα συμβεί αν ανοίξετε το ψυγείο σας το πρωί και υπάρχει ένα υγιεινό πρωινό που σας περιμένει, και δίπλα ένα γευστικό μεσημεριανό για να μπορέσετε να εργαστείτε χωρίς βάρος στο στομάχι όλη μέρα.

Οργανωθείτε σωστά εξοπλίστε το ψυγείο και τα ντουλάπια σας με υγιεινές επιλογές, κάντε μια μικρή προετοιμασία και οργανωθείτε.

Τι πρέπει να έχετε:

Γιαούρτι πήλινο με χαμηλά λιπαρά (όχι όμως 0% γιατί έτσι χάνουμε λιποδιαλυτές βιταμίνες)  ή κεφίρ για την υγεία του πεπτικού καθώς μας παρέχει προβιοτικά

Λαχανικά (πιπεριές, μπρόκολο, κουνουπίδι, καρότο, σέλερι, σέλινο, φινόκιο, μαιντανό, σπανάκι, ρόκα, βασιλικό και γενικά λαχανικά εποχής)

Φρούτα (ποικιλία ανάλογα με την εποχή φυσικά πρωταγωνιστές σε αντιοξειδωτικά και φυτικές ίνες είναι: ρόδι, ακτινίδιο, βιολογικές φράουλες, γκρέιπφρουτ, παπάγια και πολλά άλλα)- αποφύγετε τα αποξηραμένα γιατί περιέχουν περισσότερη ζάχαρη και συντηρητικά

Άλιπες πηγές πρωτεΐνης (κοτόπουλο χωρίς την πέτσα, μοσχάρι φιλέτο άπαχο, ψαρονέφρι, ψάρι όπως η σαρδέλα που είναι πλούσιο σε Ω3 λιπαρά), αυγά ελευθέρας βοσκής, τυρί χαμηλών λιπαρών όπως κατίκι, cottage, ερίκι, ανθότυρο, μοτσαρέλα φρέσκια

Καλά λιπαρά (ελαιόλαδο, αβοκάντο, ξηρούς καρπούς με μέτρο λόγο της υψηλής πυκνότητας θερμίδων, λιναρόσπορο, chia)

Φυσικά αμυλούχα τρόφιμα ολικής αλέσεως (σιτάρι και όχι μακαρόνια, ρύζι ακατέργαστο, κινόα, κεχρί, όσπρια, παξιμάδια κρίθινα, πατάτες λευκές και γλυκοπατάτες, κολοκύθα, noodles από konjac)

Σε γενικές γραμμές κοιτάμε τα συστατικά των προϊόντων και όταν δεν αναγνωρίζουμε μια ονομασία καλό είναι να μην το βάζουμε στο καρότσι των αγορών μας. Αποφεύγουμε ότι περιέχει ζάχαρη, φρουκτόζη, γλυκόζη και οποιαδήποτε ονομασία σχετίζεται με απλά σάκχαρα.

Φυσικά όλα τα παραπάνω είναι κάποιες από τις επιλογές που μπορούμε να κάνουμε, υπάρχουν πολλά περισσότερα.

Δεν έχουμε υποστήριξη

Όταν κάνουμε μια αλλαγή στη ζωή μας, είναι σημαντικό να έχουμε ένα δίκτυο υποστήριξης που θα μας βοηθήσει κατά τη διάρκεια των δύσκολων στιγμών στο ταξίδι μας. Δυστυχώς, αυτή η υποστήριξη δεν είναι πάντα διαθέσιμη από την οικογένεια και τους φίλους. Στην πραγματικότητα, μερικές φορές μπορεί και να σαμποτάρουν.

Αλλά χωρίς ένα δίκτυο υποστήριξης, είναι απίθανο να επιτύχουμε μια θετική αλλαγή. Χρειαζόμαστε ανθρώπους να μας βοηθήσουν ώστε να παραμένουμε πιστοί στον στόχο μας.

Μαθαίνουμε να λέμε όχι στους πειρασμούς, στα κεράσματα και σε οτιδήποτε ξέρουμε ότι μας κάνει κακό. Όλοι έχουμε το δικαίωμα στην παρασπονδία αλλά όλοι πρέπει να βάζουμε και ένα μέτρο στις ατασθαλίες. Δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση από το σώμα μας να ανταποκρίνεται, να λειτουργεί, να σκέφτεται το ίδιο καλά όταν εμείς δεν φροντίζουμε τη διατροφή μας.

Είμαστε καλορυθμισμένες και πολύπλοκες “μηχανές” ότι δώσουμε αυτό θα βγάλει σαν απόδοση το σώμα μας.

Δεν είμαστε αρκετά αποφασισμένοι και δεν έχουμε δυνατό κίνητρο

Δυστυχώς αυτό είναι το δύσκολο. Πρέπει συνεχώς να τροφοδοτούμε τα κίνητρα μας για αλλαγή και βελτίωση, πολλές φορές είναι η υγεία μας π.χ. υψηλή χοληστερόλη, άλλες φορές είναι η εμφάνιση όταν θέλουμε να μπούμε σε μικρότερο παντελόνι ή να φύγει η κυτταρίτιδα, μερικές φορές είναι μια εκδήλωση ένας γάμος- βάφτιση.

Σε ότι αφορά την αποφασιστικότητα μας παίζει σημαντικό ρόλο και η ψυχολογία μας. Οι περισσότεροι έχουν το φαγητό για ευχαρίστηση και χαλάρωση αυτό έχει χτιστεί από την παιδική ηλικία όταν οι γονείς ή οι παππούδες χρησιμοποιούν το φαγητό σαν επιβράβευση. Έτσι, όταν κάτι δεν μας πάει καλά το ρίχνουμε στο φαγητό. Θέλει αρκετή δουλειά για να αλλάξει αυτό και να αλλάξουμε τις συνδέσεις των εγκεφαλικών νευρώνων που έχουν δημιουργηθεί όλα τα χρόνια.

Η κινητήρια δύναμη για τον καθένα είναι το κίνητρο του, είναι η αφορμή για αλλαγή. Η αιτία όμως πρέπει πάντα να είναι η καλύτερη υγεία μας.

Η επιτυχία μας θα έρθει με επιμονή και υπομονή. Θέτουμε προτεραιότητες πάντα με γνώμονα την υγεία μας. Αποφεύγουμε τους πειρασμούς, προσέχουμε να μην επηρεαζόμαστε και να μην ξεφεύγουμε από το πρόγραμμα μας, κάνουμε μια προετοιμασία στο φαγητό.

Info: Γεωργία Ζιώγου, Κέντρο Διατροφικής Αγωγής NewMe, I. Μεταξά 16, +30 215 5015948 , +30 698 4510753