WELLNESS

Οι καλύτεροι τρόποι για να διαχειριστείτε το εργασιακό άγχος

Η ψυχολόγος Παυλίνα Πουλίδη μας δίνει όλα τα tips προκειμένου να αποβάλλουμε σε μέγιστο βαθμό το άγχος που προκαλείται από το εργασιακό μας περιβάλλον.

Πολλές φορές θα έχετε βιώσει πιεστικές καταστάσεις στο εργασιακό σας περιβάλλον γεγονός που μπορεί να σας έκανε να αισθανθείτε έντονο άγχος.

Το εργασιακό άγχος θα μπορούσε να οριστεί ως μια αντίδραση στην έντονη πίεση η οποία μπορεί να ασκείται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στον χώρο εργασίας. Σε ένα αρχικό στάδιο οι προκλήσεις και οι δυσκολίες που προκύπτουν από ένα πολύ απαιτητικό εργασιακό περιβάλλον μπορεί να παρακινούν τους ανθρώπους έτσι ώστε να είναι πιο αποδοτικοί. Όταν η πίεση όμως φτάνει σε υπερβολικά επίπεδα και έχει μεγάλη διάρκεια χρονικά οι άνθρωποι μπορεί να αρχίσουν να βιώνουν αρνητικά συναισθήματα όπως θυμό, φόβο και άγχος.

Το εργασιακό άγχος  θα μπορούσε να  θεωρηθεί  η αιτία και το αποτέλεσμα πολλών καταστάσεων. Για παράδειγμα θα μπορούσε να γίνει η αιτία για διάφορες παθήσεις και διαταραχές.  Παράλληλα θα μπορούσε να είναι και αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης πορείας και στάσης στον εργασιακό χώρο. Πολλές φορές μπορεί να δυσκολεύεστε να πείτε «όχι» σε έναν συνάδελφο έτσι ώστε να μην τον στεναχωρήσετε ή να φορτώνεστε συστηματικά με δουλεία που δεν σας αναλογεί χωρίς να εκφράζεται το παράπονο σας ακόμα και  να παίρνετε την άδεια σας αφού πρώτα έχουν αποφασίσει οι υπόλοιποι. Τέτοιες συμπεριφορές έχουν ως αποτέλεσμα να κουβαλάτε κάθε μέρα μαζί σας θέματα που αφορούν το πιεστικό περιβάλλον της δουλείας και να βιώνετε έντονο και συνεχές άγχος.

Σύμφωνα με έρευνες μέχρι και 35%-40% των υπαλλήλων στην Ευρώπη δηλώνουν ότι υποφέρουν από εργασιακό άγχος, με τους Έλληνες να κατέχουν την πρώτη θέση, δηλώνοντας άγχος στην εργασία σε επίπεδο πάνω από 60%.

Τι μπορείτε να κάνετε για να διαχειριστείτε το εργασιακό άγχος

 Αρχικά θα ήταν βοηθητικό να διερευνήσετε ποια είναι η πηγή του άγχους στη δουλειά μας, ώστε να πάρετε τα κατάλληλα μέτρα.

Έπειτα σε περίπτωση που διαπιστώσετε  τελικά ότι το άγχος δεν οφείλεται σε αρνητικά συναισθήματα απέναντι στην καριέρα σας, αλλά απέναντι στη δουλειά σας μπορείτε να  βελτιώσετε το καθημερινό σας πρόγραμμα έτσι ώστε να μειώσετε το άγχος σας.

Κάποιες από τις παρακάτω συμπεριφορές θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην μείωση του άγχους σας, έτσι ώστε να μπορείτε να είστε πιο παραγωγικοί και να απολαμβάνετε περισσότερο την καριέρα σας.

-Φροντίστε να φεύγετε εγκαίρως από το σπίτι σας έτσι ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος και να αποφευχθεί μια πιθανή καθυστέρηση. Καθώς γνωρίζετε πολύ καλά ότι αν σας συμβεί αυτό θα σας πυροδοτήσει έντονο άγχος πριν ακόμα φτάσετε στην δουλειά σας.

-Προετοιμαστείτε από το προηγούμενο βράδυ τα ρούχα σας έτσι ώστε να μην ψάχνετε το πρωί τι θα φορέστε. Είναι πολύ σημαντικό να έχετε αρκετό χρόνο για να ετοιμαστείτε και να είναι πάντα συγκεκριμένος έτσι ώστε να μην ξεκινάτε την μέρα σας με άγχος.

 

 

-Φτάνοντας στην δουλεία θα ήταν βοηθητικό να καταγράψετε μια λίστα με τα εργασιακά σας καθήκοντα έτσι ώστε να υπάρχει ένα συγκεκριμένο ημερήσιο πρόγραμμα.

-Προσπαθήστε να κάνετε όσο πιο συχνά μπορείτε έστω ένα μικρό διάλειμμα. Θεωρείται πολύ σημαντικό για την καταπολέμηση του  άγχους να στρέφετε άλλου την προσοχή σας έστω και για λίγα λεπτά.

-Μειώστε την ένταση των συναισθηματικών σας αντιδράσεων. Προσπαθήστε να επεξεργαστείτε τα λεγόμενα των συναδέλφων σας ή του αφεντικού σας πριν βιώσετε ένα έντονο αρνητικό συναίσθημα. Αξιολογήστε πρώτα κατά πόσο αυτό που σκέφτεστε ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

-Μην προσπαθείτε να ευχαριστήσετε τους πάντες γύρω σας. Είναι μάταιο να προσπαθείτε διαρκώς να είναι όλοι ευχαριστημένοι στο εργασιακό σας περιβάλλον καθώς πάντοτε θα προκύπτουν ανάγκες. Εστιάστε λοιπόν στους προσωπικούς σας στόχους και προσπαθήστε να τους υλοποιήσετε.

-Βάλτε προτεραιότητες και προσπαθήστε να δουλεύετε βάση αυτών. Αυτό θα σας βοηθήσει έτσι ώστε να μην χάνεστε μέσα στον αυξημένο όγκο εργασίας και να διαχειρίζεστε καλύτερα τον χρόνο σας.

-Μην ερμηνεύετε αρνητικά ότι συμβαίνει στο εργασιακό σας περιβάλλον. Προσπαθήστε να τροποποιήσετε τις σκέψεις σας εστιάζοντας στα θετικά της εργασίας σας.

Πουλίδη Παυλίνα

Ψυχολόγος- Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια (Παιδιών-Εφήβων- Ενηλίκων)

MSc Health Psychology

Διεύθυνση: Δούσμανη 24, Γλυφάδα

Τηλ: 6946575959