WELLNESS

Μήπως κινδυνεύουμε να γίνουμε όλοι παχύσαρκοι;

Στις δυτικές λεγόμενες κοινωνίες οι άνθρωποι καταναλώνουν περίπου 500 θερμίδες περισσότερες την ημέρα από ό,τι το 1970. Μόνο το 2% από αυτές προέρχεται από την κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών. Γράφει ο Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με έδρα στη Γλυφάδα, Νίκος Καφετζόπουλος.

Θα είναι σε λίγα χρόνια οι μισοί από εμάς παχύσαρκοι; Η μάστιγα της παχυσαρκίας είναι εδώ, αυτό δείχνουν τα δεδομένα. Τι φταίει και τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε τη διατροφή μας; Ας δούμε αναλυτικά τον πρώτο και πιο βασικό κίνδυνο, που δεν είναι άλλος από το επεξεργασμένο φαγητό.

H μεγάλη αύξηση κατανάλωσης του επεξεργασμένου φαγητού

Με τον όρο επεξεργασμένο φαγητό εννοούμε τα τρόφιμα, όπως  μπισκότα, αρτοσκευάσματα, γλυκά, ζαμπόν, μπέικον κλπ. Ό,τι επεξεργάζεται επομένως και μπαίνει σε συσκευασία.

Στις δυτικές λεγόμενες κοινωνίες οι άνθρωποι καταναλώνουν περίπου 500 θερμίδες περισσότερες την ημέρα από ό,τι το 1970. Περίπου το 85-90 % των επιπλέον αυτών θερμίδων προέρχεται από δημητριακά, πρόσθετα λίπη, πρόσθετα σάκχαρα. Μόνο το 2% προέρχεται από την κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών.

Τι άλλαξε τόσο; Η βιομηχανία του τροφίμου. Με νέες τεχνολογίες, η παραγωγή γλυκιάς ύλης, ζάχαρης κυρίως αλλά και σιρόπι καλαμποκιού (High-fructose corn syrup) απογειώθηκε και προστέθηκε σχεδόν σε όλα τα τρόφιμα. Το σιτάρι άρχισε να αλέθεται και έτσι να αφαιρούνται όλα τα θρεπτικά συστατικά. Τα φυτικά λιπαρά παράγονται φθηνά και σε μεγαλύτερες ποσότητες από ποτέ, όπως και το αλάτι (75% του αλατιού που καταναλώνουμε είναι κρυμμένο στα επεξεργασμένα τρόφιμα).

Πώς λειτουργεί το ανθρώπινο σώμα

Το πόσο θα φάμε ρυθμίζεται από χημικές άλλα και μηχανικές διεργασίες. Τρώμε μέχρι να ‘’τεντώσει’’ το στομάχι μας και όχι μέχρι να φτάσουμε έναν καθορισμένο αριθμό θερμίδων. Δεδομένου ότι τα μεταποιημένα τρόφιμα έχουν συμπυκνωμένες τις θερμίδες και είναι πολύ χαμηλά σε φυτικές ίνες, καταναλώνουμε περισσότερες θερμίδες προτού αισθανθεί το στομάχι μας γεμάτο.

Επιπλέον, σταματάμε να τρώμε με βάση και την ποιότητα. Φτωχή τροφή μας οδηγεί να τρώμε ακόμα περισσότερο για να λάβουμε τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε. Δεν σταματάει όμως εκεί. Η ζάχαρη και τα λιπαρά προκαλούν υπερδιέγερση του κέντρου ανταμοιβής στον εγκέφαλό μας, κυρίως μέσω της έκκρισης ντοπαμίνης. Και ο αρχέγονος εγκέφαλος μας πώς να το διαχειριστεί; Τα παλιά τα χρόνια, τόσο γλυκό ήταν μόνο το μέλι, το οποίο ήταν διαθέσιμο μόνο εποχιακά. Το λίπος το παίρναμε κυρίως από τα ζώα, που τότε δεν ήταν και τόσο λιπαρά. Και το αλάτι ήταν διαθέσιμο μόνο στο νερό. Τι έκανε λοιπόν η βιομηχανία τροφίμου; Έφτιαξε τρόφιμα που συνδυάζουν την τέλεια αναλογία λίπους, ζάχαρης και αλατιού για να μας κάνει ευτυχισμένους. Αυτή η τέλεια αναλογία και υφή προκαλεί έκρηξη ντοπαμίνης και καθιστά κάποια τρόφιμα ακαταμάχητα.
Έτσι, κανείς δεν μπορεί να φάει μόνο ένα! Ο εγκέφαλός μας δεν είναι έτοιμος γενετικά για να το διαχειριστεί όλο αυτό. Έγιναν όλα πολύ γρήγορα. Η αποφυγή των επεξαργασμένων τροφών είναι λοιπόν ένα από τα πιο σημαντικά βήματα που πρέπει να κάνετε για να διατηρήσετε την υγεία σας.
Από τον Κλινικό Διαιτολόγο-Διατροφολόγο Νίκο Καφετζόπουλο
Γρηγορίου Λαμπράκη 19 & Μεταξά, Γλυφάδα
Τηλ: 213 0024854