WELLNESS

Πως καταλαβαίνει μια γυναίκα ότι έχει κατάθλιψη και πως αντιμετωπίζεται;

Η ψυχολόγος Παυλίνα Πουλίδη εξηγεί πως θα καταλάβετε αν πάσχετε από κατάθλιψη και δίνει tips για να την αντιμετωπίσετε.

Η κατάθλιψη είναι μια ψυχική διαταραχή η οποία επηρεάζει πολλούς τομείς της ζωής του ανθρώπου και συνοδεύεται από μια σειρά συμπτωμάτων. Φυσικά όποιος έχει κατάθλιψη δεν παρουσιάζει όλα τα συμπτώματα. Σε άλλους ανθρώπους εμφανίζονται λιγότερα και άλλους περισσότερα ανάλογα τον βαθμό της διαταραχής. Το ίδιο, λοιπόν, συμβαίνει και στις γυναίκες που εμφανίζουν καταθλιπτική συμπτωματολογία. Η συμπτωματολογία διαφέρει από την μια γυναίκα στην άλλη, αλλά και στην ίδια με την πάροδο του χρόνου. Πως θα καταλάβει όμως μια γυναίκα ότι έχει κατάθλιψη;

Παρακάτω αναφέρονται κάποια από τα κοινά σημεία που εμφανίζονται όταν μια γυναικά πάσχει από κατάθλιψη.

Καταθλιπτική διάθεση

Το πρώτο σημάδι λοιπόν είναι η αλλαγή της διάθεσης. Παρουσιάζει  πεσμένη διάθεση σχεδόν κάθε μέρα και κατά την μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας, για τουλάχιστον δύο εβδομάδες.

Διαταραχή στον ύπνο

Όπως είναι γνωστό ο ύπνος είναι κάτι που επηρεάζεται άμεσα από την διάθεση μας. Αναλόγως την περίπτωση οι γυναίκες με κατάθλιψη είτε κοιμούνται πάρα πολλές ώρες είτε δεν κοιμούνται καθόλου. Βέβαια υπάρχουν και εκείνες που μπορεί να κάνουν ακανόνιστο ύπνο, δηλαδή να ξυπνάνε πολλές φορές κατά την διάρκεια της νύχτας ή να δυσκολεύονται να κοιμηθούν. Η πιο συχνή όμως διαταραχή στον ύπνο είναι η πρώιμη πρωινή αφύπνιση δηλαδή αφύπνιση πολύ νωρίς το πρωί χωρίς να ξανά επιτευχθεί ο ύπνος.

Μείωση του ενδιαφέροντος και απώλεια της ευχαρίστησης

Παρατηρείται μείωση του ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ευχάριστες. Ακόμα και αν τελικά υπάρξει συμμετοχή σε κάποια από αυτές τις δραστηριότητες δεν θα υπάρξει ευχαρίστηση όπως παλιότερα.

Διαταραχές της όρεξης

Το πιο συχνό σύμπτωμα  μαζί με την κατάθλιψη διάθεση είναι η απώλεια της όρεξης για φαγητό. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τον περιορισμό της πρόσληψής τροφής και την ξαφνική απώλεια βάρους. Σε πιο σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να εμφανιστεί αύξηση της όρεξης αλλά και του σωματικού βάρους. Εξαρτάται πάντα από την περίπτωση και φυσικά την ιδιοσυγκρασία της γυναίκας.

Μείωση της σεξουαλικής διάθεσης.

Η γυναίκα  που πάσχει από κατάθλιψη τις περισσότερες φορές έχει μειωμένη έως και ανύπαρκτη ερωτική διάθεση. Τις πιο πολλές φορές δεν επιθυμεί το σεξ και αν αυτό συμβεί δεν λαμβάνει καμία ευχαρίστηση.

Απώλεια της ενεργητικότητας, κόπωση και εξάντληση

Εμφανίζει απώλεια της ενέργειας και συχνά  παραπονιέται ότι αισθάνεται κόπωση και έντονη εξάντληση. Σαν ξαφνικά κάτι να έχει γίνει και να έχει χάσει όλη της την ενέργεια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μειώνει τις δραστηριότητες της και να παραμένει πολλές ώρες στο σπίτι

Δυσκολία στην προσοχή και στην συγκέντρωση.

Μπορεί φυσικά μια γυναίκα που πάσχει από κατάθλιψη να εμφανίζει δυσκολία στην σκέψη, την μνήμη καθώς και την λήψη αποφάσεων. Δεν είναι καθόλου σπάνιο το φαινόμενο να διαμαρτύρεται πως δεν μπορεί να παρακολουθήσει τηλεόραση και ούτε μπορεί να συγκεντρωθεί έτσι ώστε να  διαβάσει.

Απαισιοδοξία για το μέλλον

Όλα της μοιάζουν μάταια καθώς οι αρνητικές σκέψεις έχουν κυριεύσει το μυαλό της  και δεν έχει καμία προσδοκία για το μέλλον.  Θεωρεί άδικο τον κόσμο και δεν μπορεί να κάνει σχέδια για το παρόν αλλά ούτε και για το μέλλον.

Αίσθημα αναξιότητάς, ενοχικότητα και χαμηλή αυτοεκτίμηση

Συχνά κατηγορεί υπερβολικά τον εαυτό της για ότι κακό συμβαίνει στην ζωή της, καθώς τον θεωρεί υπεύθυνο για αυτό . Πιστεύει ότι δεν αξίζει τίποτα και πως ό,τι αρνητικό συμβαίνει στην ζωή της συμβαίνει  διότι εκείνη ευθύνεται και είναι αποτέλεσμα των πράξεων της.

Σωματικά συμπτώματα χωρίς να υπάρχει σωματικό νόσημα

Πολλοί συχνά παραπονιέται ότι έχει πονοκεφάλους, πόνους στην μέση και τον αυχένα καθώς και επίμονες γαστρεντερικές διαταραχές χωρίς να υπάρχουν ευρήματα για κάποιο σωματικό νόσημα.

Για την αντιμετώπιση των παραπάνω καταθλιπτικών συμπτωμάτων θα μπορούσατε να ακολουθήσετε τα εξής βήματα:

Μην καταστροφολογείτε.

Προσπαθήστε να σταματήσετε να σκέφτεστε διαρκώς το χειρότερο σενάριο που μπορεί να συμβεί και να κάνετε αρνητικές σκέψεις σχετικά με αυτό. Θα ήταν βοηθητικό να εκλογικεύσετε τις αρνητικές σας σκέψεις και να προσπαθήσετε να τις δείτε από ένα ρεαλιστικό πρίσμα. Αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης θα αλλάξει και το συναίσθημα σας.

Σταματήστε να μηρυκάζεται

Το να σκέφτεστε διαρκώς όλα τα άσχημα  που έχουν συμβεί στο παρελθόν και να συζητάτε συνέχεια για αυτά, μόνο κακό μπορεί να σας προκαλέσει. Προσπαθήστε να αφήσετε πίσω τα άσχημα συμβάντα του παρελθόντος καθώς μόνο αρνητικά συναισθήματα σας προκαλούν και δεν σας επιτρέπουν να ξεφύγετε από τον φαύλο κύκλο της κατάθλιψης.

Εστιάστε στα θετικά

Σίγουρα θα υπάρχουν και θετικά πράγματα που συμβαίνουν στην ζωή σας. Προσπαθήστε λοιπόν να εστιάσετε σε αυτά και θα δείτε πως αμέσως θα νιώσετε καλύτερα και θα μειωθούν τα αρνητικά σας συναισθήματα.

Μην υπεραναλύετε

Το να υπεραναλύετε τις αρνητικές καταστάσεις και να προσπαθείτε να τις ερμηνεύσετε  σπάνια θα σας φανεί βοηθητικό. Αντί να ξοδεύεται χρόνο υπεραναλύοντας προσπαθήστε να βρείτε πιθανές λύσεις για κάθε θέμα που σας απασχολεί.

Μην επικρίνετε τον εαυτό σας

Είναι πολύ συχνό φαινόμενο όταν δεν έχετε καλή διάθεση να κατηγορείτε τον εαυτό σας για ότι συμβαίνει γύρω σας. Προσπαθήστε να μην αυτομαστιγώνεστε και να αποβάλλεται τα ενοχικά συναισθήματα καθώς δεν θα βοηθάνε έτσι ώστε να αισθανθείτε καλύτερα.

Μην παραμένετε προσκολλημένοι στο παρελθόν

Είναι ανώφελο να ασχολείστε με το παρελθόν και να ανησυχείτε για ότι άσχημο σας έχει συμβεί. Το παρελθόν είναι παρελθόν και δεν μπορείτε να το αλλάξετε. Το θετικό είναι πως τα δύσκολα πέρασαν και τώρα είναι η ώρα να επιτρέψετε στον εαυτό σας να προχωρήσει παρακάτω.

Αποφύγετε τις σκέψεις άσπρο-μαύρο.

Αν όντως κάτι δεν πήγε καλά στην ζωή σας δεν σημαίνει πως όλη σας η ζωή δεν θα είναι καλή. Θυμηθείτε ότι στην ζωή δεν υπάρχει μόνο άσπρο- μαύρο υπάρχει και το γκρι, δηλαδή μια μέση κατάσταση η οποία μπορεί να μας προκαλέσει θετικά συναισθήματα.

Επισκεφτείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας

Σε περίπτωση που τα συμπτώματα δεν υποχωρούν έπειτα από 2-4 βδομάδες καλό θα ήταν να επισκεφθείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Θυμηθείτε όσο πιο πολύ καιρό παραμένουν τα συμπτώματα τόσο πιο δύσκολο θα είναι να απαλλαχτείτε από αυτά.

Πουλίδη Παυλίνα, MSc Health Psychology

Ψυχολόγος, Γνωσιακή- Συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεύτρια

Δούσμανη 24 Γλυφάδα

Τηλ: 6946575959

Email: ppoulidi@hotmail.com