WELLNESS

Πως να αντιμετωπίσεις την ψυχογενή βουλιμία

Η ψυχολόγος Παυλίνα Πουλίδη μας δίνει συμβουλές προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την ψυχογενή βουλιμία.

Οι διατροφικές διαταραχές φαίνεται να εμφανίζονται όλο και περισσότερο με την πάροδο των χρόνων. Η ψυχογενής βουλιμία είναι μια από της διαταραχές πρόσληψης τροφής που εμφανίζεται περισσότερο στις γυναίκες με αυξημένη συχνότητα σε ηλικίες  από 15 έως 40 ετών.

Χαρακτηρίζεται από υπερβολική και ανεξέλεγκτη  επιθυμία για φαγητό με αποτέλεσμα το άτομο να καταναλώνει μεγάλες ποσότητες φαγητού (υπερφαγικά επεισόδια)  για τις οποίες αισθάνεται ενοχές και καταφεύγει σε καθαρκτικές συμπεριφορές (εμετούς ή χρήση καθαρκτικών, διουρητικών) για την αποφυγή της αύξησης του βάρους.

Κατά την διάρκεια ενός βουλιμικού επεισοδίου το άτομο μπορεί να καταναλώσει παραπάνω από 4000 θερμίδες σε διάστημα περίπου 2-3 ωρών. Κατά την διάρκεια του επεισοδίου τρώει κυρίως υδατάνθρακες και λίπη ή γλυκές και μαλακές τροφές, όπως γλυκίσματα ή ζυμαρικά, οι οποίες μπορούν να καταναλωθούν γρήγορα.

Το άτομο αισθάνεται ενοχές, απόγνωση, απογοήτευση, μίσος και έχει την τάση να τιμωρεί το σώμα του αφού ποτέ δεν πρόκειται να γίνει ιδεατά λεπτό. Πολύ συχνά αισθάνεται θλίψη έπειτα από ένα υπερφαγικό επεισόδιο.

Όταν κάποιος πάσχει από ψυχογενή βουλιμία εμφανίζει υπερβολική ενασχόληση με το βάρος και το σχήμα του σώματος του, η οποία διαμορφώνει και την αυτοεκτίμηση του.

Βάση του αμερικάνικου ταξινομικού συστήματος (DSM-V) το άτομο πάσχει από ψυχογενή βουλιμία όταν εμφανίζει τα εξής συμπτώματα:

  1. Επανειλημμένα επεισόδια υπερφαγίας: κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφής σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα και συνήθως συμβαίνει κρυφά όταν το άτομο είναι μόνο του.
  2. Κατά την διάρκεια των υπερφαγικών επεισοδίων φαίνεται να χάνεται η αίσθηση του ελέγχου της συμπεριφοράς πρόσληψης τροφής.
  3. Εμφανίζονται επανειλλημένες συμπεριφορές αποφυγής της λήψης βάρους (αντισταθμιστικές συμπεριφορές) . Πιο συγκεκριμένα το άτομο πολύ συχνά προκαλεί εμετό, χρησιμοποιεί καθαρκτικά ή διουρητικά ή έντονη σωματική άσκηση με σκοπό την αποτροπή της λήψης βάρους.
  4. Τα επεισόδια υπερφαγίας εμφανίζονται τουλάχιστον 2 φορές την βδομάδα για 3 μήνες.
  5. Η αυτοεκτίμηση του ατόμου εξαρτάται υπερβολικά από τη σωματική εικόνα και το σωματικό βάρος.

Αν τα συμπτώματα αυτά περιγράφουν εσάς ή κάποιο οικείο σας πρόσωπο διαβάστε παρακάτω μερικούς σύντομους τρόπους αντιμετώπισης της βουλιμίας.

  • Κατανάλωση 5 γευμάτων. Σημαντικό είναι το να τρώτε τακτικά γεύματα έτσι να καλύπτετε όλες τις ενεργειακές σας ανάγκες και να μην φτάνετε στο σημείο να λιμοκτονείτε με αποτέλεσμα να προβαίνετε σε υπερκατανάλωση τροφής.

 

  • Να μην τρώτε μόνοι σας, καλό είναι να βρίσκεστε με άλλα άτομα κατά την διάρκεια των γευμάτων. Με σκοπό την αποφυγή υπερφαγικού επεισοδίου το οποίο συνήθως συμβαίνει κρυφά.

 

  • Να αποφεύγετε η υπερκατανάλωση τροφής με σκοπό να ακολουθήσει πρόκληση εμετού.

 

  • ‘Ένα σωστό διαιτολόγιο με τακτικά μικρά γεύματα θα σας βοηθήσει στο να ελέγξετε την πρόσληψη της τροφής και το σωματικό σας βάρος.

 

  • Θα είναι βοηθητικό να απασχολείστε με άλλες δραστηριότητες μετά από κάθε γεύμα.

 

  • Η μείωση αλλά και παύση των εμετών βοηθάει καταλυτικά στην αντιμετώπιση της διατροφικής διαταραχής, καθώς η συνεχής πρόκληση εμετών οδηγεί σε ένα βουλιμικό επεισόδιο και έτσι συντηρείται ο φαύλος κύκλος της διαταραχής.

 

  • Σε περίπτωση καθαρκτικού επεισοδίου (εμετός ή λήψη καθαρκτικών) να προσπαθήσετε να φάτε το επόμενο γεύμα κανονικά έτσι ώστε να σπάσετε τον φαύλο κύκλο της βουλιμίας.

 

  • Τέλος αν η συμπτωματολογία επιμένει καλό θα ήταν να επισκεφθείτε έναν ειδικό ψυχικής υγείας και πιο συγκεκριμένα για την αντιμετώπιση της βουλιμίας ενδείκνυται ο ψυχοθεραπευτής να είναι εκπαιδευμένος στην γνωσιακή- συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία.

 

Πουλίδη Παυλίνα

Ψυχολόγος –MSc Health Psychology

Γνωσιακή- Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια

Διεύθυνση: Δούσμανη 24 Γλυφάδα

Τηλ: 6946575959