WELLNESS

Πως να διαχειριστείτε την γκρίνια του συντρόφου σας

Η ψυχολόγος Παυλίνα Πουλίδη μας εξηγεί γιατί γκρινιάζουν τα ζευγάρια και μας δίνει tips προκειμένου να διαχειριστούμε τη γκρίνια του έτερόν μας ήμισυ.

Όλο και πιο συχνά εμφανίζετε ο παράγοντας «γκρίνια» στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. Θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ένας μη λειτουργικός τρόπος να εκφράσουμε την δυσαρέσκεια μας ή την απογοήτευση μας σχετικά με ότι συμβαίνει γύρω μας. Συνήθως οι άνθρωποι εκδηλώνουν συμπεριφορές γκρίνιας εκεί που αισθάνονται μεγαλύτερη οικειότητα δηλαδή στην οικογένεια , στου φίλους και πιο συχνά στον σύντροφο τους.

Σύμφωνα με το λεξικό η γκρίνια θα μπορούσα να οριστεί ως παράπονο και εκνευρισμό για ασήμαντα πράγματα, ένα συνεχές παράπονο και εκνευρισμός χωρίς να υπάρχει σημαντικός λόγος. Η γκρίνια, λοιπόν, είναι ένας δυσλειτουργικός τρόπος έκφρασης των αναγκών μας. Έτσι γίνετε πολύ συχνό φαινόμενο ανάμεσα στα ζευγάρια καθώς πολλές φορές μπορεί να μην είναι εφικτό να καλυφθούν ανάγκες και επιθυμίες  στο εδώ και τώρα. Επομένως μέσα στο ζευγάρι προκύπτει η γκρίνια διότι ένας από τους δυο αισθάνεται ότι δεν θα πάρει αυτό που επιθυμεί από τον άλλον. Τις περισσότερες φορές οι αφορμές για να γκρινιάξει κάποιος μπορεί να είναι ασήμαντες άλλα φανερώνουν μια γενική  απογοήτευση και δυσαρέσκεια καθώς ο σύντροφος μας δεν εκπλήρωσε τις επιθυμίες μας  για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Μέσω αυτής της συμπεριφοράς γίνετε μια προσπάθεια των ανθρώπων να εναποθέσουν τα αρνητικά τους συναισθήματα στον σύντροφο τους καθώς δεν μπορούν να τα κουβαλάνε άλλο μέσα τους. Για σκεφτείτε λίγο πως μπορεί να αισθάνεται αυτός που γκρινιάζει και πως ο σύντροφος του; Ο άνθρωπος που γκρινιάζει με αυτό τον τρόπο ανακουφίζει τα αρνητικά του συναισθήματα σε αντίθεση με αυτόν που είναι αποδέκτης αυτής της συμπεριφοράς και είναι πολύ πιθανό να αισθάνεται έντονη δυσφορία.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η γκρίνια εμπεριέχει μέσα της επιθετικότητα προς τους γύρω μας ή τον σύντροφο μας που δεν μπορεί να είναι όσο καλός τον είχαμε φανταστεί. Επίσης είναι μια προσπάθεια ελέγχου και χειρισμού του συντρόφου μας αφού ουσιαστικά αναζητάμε με αρνητικό τρόπο να εκπληρώσει ανάγκες και  επιθυμίες μας οι οποίες μπορεί να μην ταυτίζονται με τις δικές του.

Σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει δεν φάνηκε οι γυναίκες να γκρινιάζουν περισσότερο από τους άντρες παρόλο που κάποιες φορές βρέθηκε μια διαφορά ανάμεσα στα δυο φύλα, η οποία όμως δεν ήταν στατιστικά σημαντική.

Πως να διαχειριστείτε την γκρίνια του συντρόφου σας;

-Οριοθετήστε από την αρχή την σχέση σας. Θα ήταν βοηθητικό λοιπόν να θέσετε από την αρχή της σχέσης τα όρια σας σχετικά με αυτό το ζήτημα. Τα όρια δηλώνουν αυτοπροστασία και αυτοσεβασμό και θεωρούνται απαραίτητα σε κάθε ανθρώπινη σχέση. Για αυτό τον λόγο είναι καλό να δηλώνονται από την αρχή της σχέσης και όχι με την πάροδο του χρόνου. Μέσω των ορίων προφυλάσσετε την σχέση σας από εντάσεις καθώς όπως είναι γνωστό όπου δεν υπάρχουν σύνορα υπάρχει «πόλεμος».

-Μην γίνεστε μέρος αυτής της συμπεριφοράς. Εφόσον ο σύντροφος σας επιλέγει να εκφραστεί με αυτό τον αρνητικό τρόπο μείνετε αμέτοχη σε αυτό. Μην μιμηθείτε την συμπεριφορά του και μπείτε και εσείς σε έναν φαύλο κύκλο γκρίνιας.

-Ρωτήστε τον σύντροφο σας τι του συμβαίνει. Προσπαθήστε να δείξετε κατανόηση και αποφύγετε μια κυνική αντιμετώπιση απλά γιατί στα δικά σας μάτια είναι ασήμαντος ο λόγος ξεσπάσματος. Κάτι που σε εσάς φαίνεται ασήμαντο μπορεί να είναι σημαντικό για τον άλλον την συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

-Συζητήστε με τον σύντροφό σας. Διερευνήστε τι του συμβαίνει και τι μπορεί να σκέφτεται διότι μέσω της γκρίνιας μπορεί εκφράζονται ανέκφραστες ανεκπλήρωτες ανάγκες και παράπονα που υπάρχουν εδώ και καιρό.

-Μέθοδος του αποπροσανατολισμού. Σε περίπτωση που ο σύντροφος σας γκρινιάζει για εξωτερικούς παράγοντες προσπαθήστε να δείξετε κατανόηση και δοκιμάστε την μέθοδο του αποπροσανατολισμού. Μην επεκταθείτε περισσότερο στην ανάλυση του θέματος έτσι ώστε να μην το διογκώσετε. Μπορείτε να τον ρωτήσετε πως θα μπορούσατε να τον βοηθήσετε έτσι ώστε να ξεχαστεί και να αλλάξει η διάθεση του.

Πουλίδη Παυλίνα

Ψυχολόγος- Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Ψυχοθεραπεύτρια (Παιδιών-Εφήβων- Ενηλίκων)

MSc Health Psychology

Διεύθυνση: Δούσμανη 24, Γλυφάδα

Τηλ: 6946575959