OPINIONS

Πόσες ψεύτικες αγγελίες ακόμα;

Ο Πάνος Βέργος ανοίγει το κεφάλαιο “αναζήτηση κατοικίας” και κατακεραυνώνει αυτούς που βάζουν ψεύτικες αγγελίες και κυρίως αυτούς που τις πιστεύουν.

Είσαι 25 έως 35, έχεις συγκεκριμένο μισθό και θες επιτέλους να φτιάξεις τη ζωή σου… να νοικοκυρευτείς. Απευθύνεσαι στον κοντινό σου περίγυρω, αν κάποιος ξέρει κάτι… 50 έως 80 τετραγωνικά, Γλυφάδα κολυμβητήριο, Κάτω Βούλα, Γκολφ, ή όπου αλλού σε βολεύει. Δύσκολη αναζήτηση λες… Οι φίλοι δεν γνωρίζουν κάτι. Επόμενη κίνηση το ίντερνετ. Οι επιλογές μετρημένες. Κάνεις την έρευνά σου και βάζεις στο καλάθι 5-10 ακίνητα τα οποία σε έχουν ενθουσιάσει. Τα περισσότερα από μεσητικά γραφεία της περιοχής. Κοίτα να δεις!

Οι επαγγελματίες του είδους έχουν όντως τα καλά σπίτια. Αρχίζεις και παίρνεις θάρρος. Σωστό budget, τίμια σπίτια, ωραίες γειτονιές, όλα ξαφινκά εξιδανικεύονται. Δείχνεις τις αγγελίες στους κολλητούς σου, κι αρχίζει κουβεντούλα για τα υπέρ και τα κατά. Καταλήγεις στα επικρατέστερα, σημειώνεις τα τηλέφωνα, τους κωδικούς αγγελίας και τις προδιαγραφές κι αποφασίζεις να σηκώσεις το τηλέφωνο. Όλα φαντάζουν ονειρεμένα.

Ε λοιπόν, ΟΧΙ.

Ό,τι γυαλίζει δεν είναι χρυσός. Η πρώτη κρυάδα έρχεται σαν τσεκούρι στο σβέρκο.

-Αυτό μόλις εχθές νοικιάστηκε, δυστυχώς. Έχουμε όμως κάποια παρόμοια στα ίδια κριτήρια… Θα μου αφήσετε τα στοιχεία σας να σας καλέσει ο αρμόδιος συνεργάτης;

-Μάλιστα, κρίμα… Εντάξει, αυτά είναι τα στοιχεία μου.

Κλείνει το τηλέφωνο και αναρωτιέσαι γιατί δεν πήρες χθες που είδες την αγγελία. Πόσο άτυχος είσαι….

Συνεχίζεις με το επόμενο. Άλλο μεσητικό. Άλλη γλυκιά φωνή στο ακουστικό. Η ίδια απάντηση.

-Το συγκεκριμένο δεν είναι πλέον στην αγορά, ενοικιάστηκε. Βγήκαν μόλις σήμερα όμως δύο παρόμοια… Είστε τυχερός. Αφήστε μου ένα τηλέφωνο και το όνομά σας, να κανονίσουμε κάποιο ραντεβού άμεσα.

-Είναι στην ίδια γειτονιά, στα ίδια χρήματα; Ρωτάς.

-Ε όχι. Αλλά είναι σχεδόν στα ίδια. Θα το διαπιστώσετε και μόνος σας.

Αφήνεις κι εκεί τα στοιχεία σου και περιμένεις. Έχεις αρχίσει κι υποψιάζεσαι το παιχνίδι που παίζεται στις πλάτες σου.

Δίνεις άλλη μια ευκαιρία και μετά άλλη μία. Το αποτέλεσμα το ίδιο. Οι ιδανικές αγγελίες που έχεις ξεχωρίσει, είναι μάλλον κράχτες. Η απάντηση από την άλλη πλευρά του ακουστικού καταντάει μονότονη:

-Ε αυτό δεν υπάρχει πια… Ξεχάσαμε να κατεβάσουμε την αγγελία…

Και πάει λέγοντας. Αγανάκτηση, θυμός, εξαπάτηση. Οι μεσίτες είναι απατεώνες, είναι αερητζήδες, είναι λαμόγια.

Αν το φιλοσοφήσεις, αν εμβαθύνεις, θα διαπιστώσεις ότι 3-4 γραφεία της περιοχής, έχουν κάνει σύστημα την εξαπάτηση του πελάτη. Δημιουργώντας την τέλεια αγγελία, προβάλλοντας ακίνητα υψηλών προδιαγραφών, σε μοναδική θέση και σε δελεαστική τιμή, προσελκύουν πελατολόγιο.

Too good to be true. Τι κάνεις; Είσαι μόνος. Σκέφτεσαι να βγεις στους δρόμους και να πάρεις σβάρνα όλες τις γειτονιές μία προς μία. Τι διάολο? Θα βρεθεί το ενοικιαστήριο που θα αντιστοιχεί στο σπίτι που ονειρεύεσαι. Κι όμως…

Η κατηγορία του οικονομικού ενοικίου, είναι και η δυσκολότερη, μιας που τα σπίτια είναι δυσεύρετα. Ακόμα κι αν βγουν στην αγορά, είναι θέμα 2-3 ημερών το πολύ να βρουν ενοικιαστή. Η προσωπική αναζήτηση χωρίς μεσίτη θα αποδειχτεί σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Άρα δε βρίσκεις σπίτι; ΟΧΙ και πάλι. Βρίσκεις… Αλλά πως…

Καταρχάς, είσαι διπλά υποψιασμένος για τις αγγελίες που παραείναι καλές για την τιμή τους. Διπλοτσεκάρεις αυτές που έχεις ξεχωρίσει, αν είναι από τα συγκεκριμένα μεσητικά που παραπληροφορούν. Αν είναι, τα διαγράφεις από την λίστα σου και κάθε φορά που εμφανίζονται μπροστά σου, τα προσπερνάς.

Επιμένεις με τις αγγελίες μεσητικών που αντικατοπτρίζουν την κοινή λογική. Ναι, η λογική της κτηματαγοράς είναι η κοινή. Αυτό που πιστεύεις, μάλλον κάπως έτσι είναι. Οπλίσου με υπομονή και ξεκίνα τη συνεργασία με τους επαγγελματίες που σέβονται το χρόνο σου και τη νοημοσύνη σου. Σημαντικό στοιχείο, αποτελεί η ημερομηνία καταχώρησης της αγγελίας. Παλιές αγγελίες  μοναδικών περιπτώσεων, είναι σχεδόν πάντα εικονικές ή ανάξιες λόγου.

Οι σαλτιμπάγκοι μεσίτες είναι θέμα χρόνου να μπουν στο περιθώριο. Η μεσητική υπηρεσία είναι χρήσιμη, αλλά με όλα τα παραπάνω δικαίως στιγματισμένη. Η οικονομική κρίση έφερε κρίση στο επάγγελμα, κι αντί να βελτιωθεί η ποιότητα των υπηρεσίων, κάποιοι παίχτες προτίμησαν να βελτιώσουν το επίπεδο πονηριάς.

Όπως πιστεύω για τα περισσότερα στην ελεύθερη οικονομία, ο χρόνος θα περιορίσει αυτά τα φαινόμενα. Η ίδια η αγορά θα αποτιναχθεί από αυτές τις συμπεριφορές κι επιτέλους το τηλέφωνό μου, δεν θα χτυπάει για το ίδιο παράπονο. Πάντα για την τέλεια αγγελία που αποδείχτηκε “φιάσκο”, στο βωμό μιας καταδικασμένης a priori υπόδειξης.