Τι απαντάει ο γλύπτης του επίμαχου γλυπτού PHYLAX του Π.Φαληρου
Ο Κωστής Γεωργίου, καταξιωμένος καλλιτέχνης και γλύπτης του “Phylax” στο Παλαιό Φάληρο, μιλάει στο Nou-Pou.gr.
- 03/01/2018
- Κείμενο: NouPou.gr
Είναι το πρόσωπο των ημερών, είναι το γλυπτό των ημερών και γι’ αυτό θέλαμε να του δώσουμε το λόγο και να καταθέσει τη δική του άποψη για όσα συμβαίνουν στο Παλιό Φάληρο λόγω του δημιουργήματος του, PHYLAX. Ο Κωστής Γεωργίου, αποκλειστικά στο Nou-Pou.gr:
“Όταν εγκαθιστούσαμε το γλυπτό «PHYLAX» στις αρχές Δεκεμβρίου στο Παλαιό Φάληρο δεν μπορούσαμε να φανταστούμε, όλοι όσοι συμμετείχαμε στην πραγματοποίηση αυτής της ιδέας ούτε ασφαλώς και ο δήμαρχος κύριος Χατζηδάκης, ότι το συγκεκριμένο γλυπτό «PHYLAX» θα διαστρεβλωνόταν ως άποψη, σε τέτοιο βαθμό, και ότι θα προκαλούσε τόσο παράλογες αντιδράσεις σε μερίδα των κατοίκων του Π. Φαλήρου.
Είναι άδικο και απαξιωτικό, κυρίως για τον χορηγό του έργου τον κύριο Θανάση Μαρτίνο, ο οποίος αντί ευχαριστιών αντιμετώπισε την αχαριστία και την αγνωμοσύνη των ελάχιστων, οι οποίοι όμως με την απερίσκεπτη και μεσαιωνική συμπεριφορά τους συμπαρασύρουν στην γραφικότητα και κάποιους επιπλέον δημότες , μολονότι η πλειονότητα του δήμου δεν συμμερίζεται αυτή την στρεβλή άποψη.
Το έργο τέχνης, είτε βρίσκεται σε ιδιωτικούς είτε σε δημόσιους χώρους, σαν στόχο έχει να δημιουργήσει δονήσεις και ερωτηματικά, για να αμφισβητήσει την στατική ισορροπία και να καλέσει το θεατή να συμμετάσχει στο πεδίο της τέχνης και της επικοινωνίας, σε ένα επίπεδο πέραν του ρεαλισμού. Αυτός ήταν, αυτός είναι και αυτός θα είναι ο σκοπός της τέχνης. Διαφορετικά, αν το έργο στέκει στο πόστο του αδιάφορο και άνευ «φορτίων», είναι ένα «ξερό δένδρο», δίχως αντήχηση και εκτόπισμα. Στην περίπτωση του «PHYLAX», έγινε από μερίδα πολιτών η απόλυτη διαστρέβλωση στη θεώρηση και τη λογική του έργου. Το βάφτισαν ναντσέχ, σεφεριμ, Καραπιπεριμ, διάβολο, εκπεσόντα άγγελο και όποια άλλη ανοησία ερχόταν στο μυαλό του καθενός εκ των «προσβληθέντων» κριτών. Όποιος παρακολουθεί την δουλειά μου, γνωρίζει κατ´ απόλυτο τρόπο ότι αποφεύγω πάση θυσία την συνάρτηση των έργων μου με στενούς συμβολισμούς αλλά και σχήματα (πολιτικά, οικονομικά, θρησκευτικά), για να παραμένω ελεύθερος και απρόσβλητος από έξωθεν επιδράσεις.
Ο δημιουργός οφείλει, πρωτίστως στον εαυτό του αλλά και στον θεατή, να προτείνει νέα δεδομένα και παράλληλα να λειτουργεί σαν αλεξικέραυνο που αποσυμπιέζει τις τρομακτικές δυνάμεις μιας σκληρής και καταλυτικής καθημερινότητας. Είναι εκείνος, που με το έργο του θα επιδιώξει να μαλακώσει τη σκληρότητα της ζωής στον κόσμο που ζει και υπάρχει.
Κάνω λοιπόν σαφές, σε όλους εκείνους που έσπευσαν χωρίς την παραμικρή σκέψη να χρήσουν αυθαίρετα το γλυπτό μου ως σύμβολο του διαβόλου, ότι ουδεμία σχέση έχει με σύμβολα του Χριστιανισμού ή οποιασδήποτε άλλης θρησκείας. Ο διάβολος μάλλον κατοικεί στις σκοτεινές ψυχές και τρέφεται στα λιβάδια των τοξικών υπάρξεων! Τον συναντάς στην κακία, το μίσος, την εμπάθεια, τον εγωισμό και την αλαζονεία, χαρακτηριστικά τα οποία νομίζω ότι τα απαντά κανείς στις πράξεις όλων εκείνων που έδρασαν αντιχριστιανικά στο όνομα του Χριστού, μέσω της βίας- λεκτικής και πρακτικής- που άσκησαν σε ένα άψυχο μεταλλικό γλυπτό. Πόσο αστείο και πόσο λυπηρό συνάμα!….
Η αλήθεια είναι ότι η πολιτεία ουδέποτε φρόντισε για την μόρφωση και την εικαστική παιδεία στα σχολεία. Οπότε, ιδού τα ολέθρια και τοξικά αποτελέσματα. Αυτή η οπισθοδρομική και σκοταδιστική αντίδραση που επιφυλάχθηκε στο γλυπτό «PHYLAX» δεν συναντήθηκε σε κανένα άλλο μέρος του πολιτισμένου κόσμου, όπου τοποθετήθηκαν γλυπτά μου σε δημόσιους χώρους . Ούτε τα παρομοίασε κανείς με σατανάδες, αγγέλους του διαβόλου και άλλες μεσαιωνικού τύπου απερίσκεπτες και σκοταδιστικές γραφικότητες.
Εύκολα μπορεί κάποιος να κάνει σχόλια επί παντός επιστητού. Πώς όμως θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν όλοι αυτοί που με μεγάλη ευκολία καταδικάζουν αυτό που δεν γνωρίζουν; Τι κριτική άραγε θα ασκούσαν όλοι αυτοί -που με τόση ευκολία βανδάλισαν το έργο και εκστόμισαν υβριστικά σχόλια χωρίς να διαθέτουν εικαστική παιδεία- στους διευθυντές των μουσείων που με καλούν να εκθέσω τη δουλειά μου εντός και εκτός Ελλάδος ; Πώς θα σχολίαζαν άραγε όλους εκείνους που μου ζητούν να εγκαταστήσω έργα μου σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό; Μήπως με την ίδια ευκολία θα χαρακτήριζαν και αυτούς ως ηλίθιους και άσχετους, ή πάλι μήπως ως «σατανιστές», νεφελίμάδες, νιχτσεράδες και όποια άλλη ανοησία τους κατέβει στο μυαλό; Διαλέγετε και παίρνετε. Η “παγκόσμια συμπαιγνία και η διαπλοκή στα πόδια σας”!!
Η εφημερίδα” Ελεύθερη ώρα” ίσως θεώρησε σαν χρυσή ευκαιρία να αυξήσει τις πωλήσεις της μέσω μιας απολύτως διαστρεβλωμένης προσέγγισης σε ένα γλυπτό και ανέλαβε να αντιστρέψει με τον πλέον ανήθικο τρόπο κάθε λογική, βαφτίζοντας αυθαίρετα και με πρόσχημα την προσβολή των θρησκευτικών ευαισθησιών, το γλυπτό ως έργο του σατανά. Πώς όμως κάποιος υγιής νους μπορεί να τοποθετηθεί απέναντι σε τόσο σκοτεινές και μεσαιωνικού τύπου γραφικές ανοησίες;
Τη σκυτάλη ανέλαβε και η ισχνή αντιπολίτευση του δήμου Π. Φαλήρου, θεωρώντας και αυτή με τη σειρά της το γλυπτό ως “πεδίον δράσης τρανό”, χρησιμοποιώντας το προς “άγραν ψήφων”. Όμως ο νυν δήμαρχος δε βάλλεται από παιχνιδάκια και πολιτικάντικα τερτίπια, γιατί αντί ψελλισμάτων και ψευδοβαρύγδουπων λόγων, αντιπαραθέτει έργο μοναδικό στην Ελλάδα και ειδικά στο δήμο Παλαιού Φαλήρου, όπου οι πολίτες του αναθέτουν με ύψιστα ποσοστά το τιμόνι του δήμου για τέσσερεις συνεχείς τετραετίες.
Συνεπώς, κατόπιν των δηλώσεων του δημάρχου και εμού ότι το γλυπτό PHYLAX δεν κρύβει συμβολισμούς και οποιεσδήποτε θρησκευτικού, χριστιανικού ή παραχριστιανικού περιεχομένου αναφορές, ούτε δημιουργήθηκε με σκοπό να προσβάλει καθ’ οιονδήποτε τρόπο το χριστιανικό αίσθημα, η συνεχιζόμενη επίθεση κατά του έργου μόνο ύποπτους και υποβολιμαίους σκοπούς υποκρύπτει.“