INTERVIEWS

Η Αλεξάνδρα Καλούλης είναι πρωτοπόρος στην ψυχολογία της ναυτιλίας

Η ιδιοκτήτρια και εμπνεύστρια της Innovative Maritime Emotional Intelligence Center (IMEQ CENTER) εξηγεί στο NouPou γιατί ο κλάδος της ναυτιλίας έχει ουσιαστική ανάγκη από ένα Mental Health Center με 24ωρη υποστήριξη. 

Όταν ακούσαμε για τη συγκεκριμένη εταιρεία, δε μπορούσαμε να κατανοήσουμε ακριβώς το αντικείμενο αλλά είχαμε την περιέργεια να μάθουμε περί τίνος πρόκειται. Αυτή η περιέργεια μάς οδήγησε στην πόρτα της Innovative Maritime Emotional Intelligence Center (IMEQ CENTER), όπου καταλάβαμε πως δικαίως το συγκεκριμένο θέμα μάς ιντρίγκαρε τόσο πολύ!

Έχεις σκεφτεί τι συμβαίνει μέσα σ’ ένα πλοίο με τους τουλάχιστον 18 ναυτικούς; Πέρα από την πλάκα, πέρασε ποτέ από το μυαλό σου τι ψυχολογία μπορεί να έχουν οι άνθρωποι αυτοί που ζουν σε δύσκολες καθημερινά συνθήκες, μακριά από τη χώρα και την οικογένειά τους; Ιστορίες υπάρχουν πολλές, κάποιες από τις οποίες είναι πραγματικά τραγικές, πρόληψη όμως σχεδόν καμία.

«Δυστυχώς στην ναυτιλία βλέπουμε μια παθητική τάση όσο αναφορά την ψυχολογία των ναυτών χωρίς να λαμβάνει κάνεις υπόψη πως η ψυχολογική κατάσταση ενός εργαζομένου είναι το άλφα και το ωμέγα για την αποδοτικότητα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο θεωρούμε σημαντικό να υπάρχει μια υποστήριξη σε ενα επάγγελμα τόσο μοναχικό και δύσκολο αφού πλέον έχει χαθεί η επικοινωνία που κάποτε υπήρχε στο περιβάλλον αυτό. Πλέον υπάρχουν διάφορες εθνικότητες και συχνά το φαινόμενο της έλλειψης επικοινωνίας της ιδίας γλώσσας δημιουργεί πολλά προβλήματα στην συμβίωση και συνεπώς στην αποδοτικότητα. Η έλλειψη επικοινωνίας βέβαια καταλήγει να προκαλεί κι αλλά προβλήματα όπως είναι η έλλειψη ομαδικότητας, η έλλειψη ενδιαφέροντος προς την δουλειά, και ίσως μερικές φορές οι αντιδραστικές συμπεριφορές.»

Ποιο είναι το αντικείμενο της Innovative Maritime Emotional Intelligence Center (IMEQ CENTER);

ΑΛ. Κ. Η εταιρεία Innovative Maritime Emotional Intelligence Center (IMEQ CENTER) ιδρύθηκε το 2016, με τον στόχο να διασφαλίσει καλύτερες μεθόδους ναυτολόγησης και με βασικό μέσο- όπλο μία σειρά έγκριτων και ελεγμένων από τους ειδικούς συνεργάτες μας, ψυχολογικών τεστ.

Τι αφορούν αυτά τα ψυχολογικά τεστ;

ΑΛ. Κ. Το τι αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί μέσα σ’ ένα πλοίο, πως νιώθουν και ποια disorders παρουσιάζουν. Ξέρετε, οι ναυτικοί έχουν μία διαφορετική ψυχολογία που δεν ακολουθεί τις νόρμες των άλλων ανθρώπων κι αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό αφού ζουν σε πολύ συγκεκριμένες και ιδιαίτερες συνθήκες. Ένας ναυτικός για παράδειγμα έχει αυξημένες πιθανότητες για κατάθλιψη κι αυτές οι πιθανότητες με τη σειρά τους αρκούν για να δημιουργήσουν πρόβλημα στον ίδιο, το πλήρωμα και τη ναυτιλιακή εταιρεία.

 

Λίγα λόγια για την πρακτική διαδικασία

Πρόκειται για μία online πλατφόρμα, την οποία θα ενσωματώνουν οι ναυτιλιακές στην επεξεργασία επιλογής ναυτών, όπου οι ίδιοι οι ναύτες θα κάνουν log in και αναλόγως με την θέση εργασίας τους στο πλοίο θα χορηγούνται και τα αντίστοιχα ψυχολογικά τεστ. Η I. M. E. Q διατηρεί το data base με τα αποτελέσματα των ναυτικών, το αναλύει και το δίνει σε μία πιο απλοποιημένη και κατανοητή μορφή στις ναυτιλιακές.

«Εξετάζουμε και αναλύουμε το προφίλ του ναυτικού με βάση τρεις πτυχές: personality profile, clinical profile και stress coping profile. Τα αποτελέσματα αυτά αναλύονται από το προσωπικό μας το οποίο είναι εξιδεικευμένοι ψυχολόγοι πάνω στον εργασιακό τομέα και στην κλινική ψυχολογία και έτσι βγαίνει μια ολοκληρωμένη αναφορά για τον υποψήφιο.»

Τα στοιχεία αυτά τα κρατάει η ναυτιλιακή;

ΑΛ. Κ. Υπάρχει διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων και τα στοιχεία δίνονται μαζί με κάποια tips για τον κάθε υποψήφιο εξατομικευμένα από εμάς στη ναυτιλιακή εταιρεία. Η I.M.E.Q. δεν κάνει διάγνωση. Αν κρίνει όμως ότι κάποιος ναυτικός έχει ανάγκη από έναν ειδικό, θα το πει. Από εκεί και πέρα είναι στη διακριτική ευχέρεια της ναυτιλιακής για το πως θα το χειριστεί.

Γιατί αυτή η πλατφόρμα είναι απαραίτητη για μία ναυτιλιακή;

ΑΛ. Κ. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα αποτελεί μία παγκόσμια καινοτομία και είναι πραγματικά πολύτιμη για μία ναυτιλιακή εταιρεία. Αρχικά γνωρίζει και εκπαιδεύει καλύτερα το πλήρωμά της. Στη συνέχεια μπορεί να την αξιοποιήσει κατά τη φάση των συνεντεύξεων ως εργαλείο του HR για την καλύτερη δυνατή επιλογή και τέλος μέσα από αυτή τη διαδικασία προλαμβάνει δυσάρεστες καταστάσεις.

“Δυσάρεστες καταστάσεις” που έχεις ακούσει στον κλάδο;

ΑΛ. Κ. Εργαζόμουν για έναν περίπου χρόνο στην οικογενειακή επιχείρησή μας, με αντικείμενο το Ship Management και γενικότερα έχω φίλους από ναυτιλιακές. Όσο περισσότερο το έψαχνα, τόσο πιο πολλές ιστορίες άκουγα. Έτσι εξάλλου ήρθε και η έμπνευση για την εταιρεία. Θυμάμαι χαρακτηριστικά δύο περιστατικά. Το ένα αφορά έναν Φιλιππινέζο ναυτικό που είχε ερωτευτεί τον Έλληνα καπετάνιο, εκείνος δεν του έδινε σημασία και… Μία μέρα ο καπετάνιος βρέθηκε νεκρός με είκοσι κάτι μαχαιριές! Άλλο εξίσου τραγικό περιστατικό, που συνέβη σε μία μεγάλη ναυτιλιακή εταιρεία, ο ναυτικός είχε πρόβλημα με τους πλοιοκτήτες και πολύ θυμό με αποτέλεσμα να προκαλέσει σοβαρό πρόβλημα στο πλοίο. Το πλοίο μετέφερε πετρέλαιο και η «τρύπα» που δημιούργησε ο δυσαρεστημένος ναυτικός σχημάτισε μία πετρελαιοκηλίδα. Μιλάμε για ζημιά εκατομμυρίων από έναν μόνο ναυτικό!

Τα στατιστικά στοιχεία έγκυρων ερευνών δείχνουν πως το ανθρώπινο λάθος ευθύνεται συνήθως κατά…

75% για τις φωτιές και εκρήξεις σ’ ένα πλοίο

89- 96% για τις συγκρούσεις

84- 88% για ατυχήματα σε δεξαμενόπλοια

79% για προβλήματα κατά τη ρυμούλκηση σκάφους

Που απευθύνεται η I.M.E.Q

«Το πρώτο target group μας είναι οι ναυτιλιακές εταιρείες. Πελάτες μας είναι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, που είναι και listed στο χρηματιστήριο και έτσι φροντίζουν πολύ για μία καλή και ουσιαστικά υγιή εικόνα. Το δεύτερο κοινό μας, όπου δίνουμε μεγάλη σημασία, είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτές πληρώνουν τα πάντα κι έτσι έχουν κι αυξημένο ενδιαφέρον ώστε να λειτουργούν αρμονικά τα πάντα. Ελπίζουμε μία μέρα οι ασφαλιστικές εταιρείες να θέτουν ως όρο για την κάλυψη μίας ναυτιλιακής, τον προληπτικό έλεγχο των ναυτικών τους. Τέλος σκοπεύουμε να δώσουμε μεγάλη έμφαση, πολύ σύντομα, στην εκπαίδευση των ατόμων που σπουδάζουν ή ασχολούνται (crew managers) με τον ναυτιλιακό κλάδο. Παρατηρούμε πως ακόμη και το HR στη ναυτιλία γίνεται με πολλά κενά. Η ναυτιλία έχει ανάγκη από ένα φίλτρο στην επιλογή των ανθρώπων της.»

 

Plus info

Η I.M.E.Q παρέχει 24ωρη online ψυχολογική υποστήριξη σε περίπτωση ανάγκης, μέσα από ένα network ψυχολόγων και ψυχιάτρων worldwide για τους ναυτικούς που αντιμετωπίζουν προβλήματα είτε κατά την διάρκεια είτε μετά το ξεμπαρκάρισμα. 

Η προτεινόμενη brief therapy στους ναυτικούς αφορά μία 45λεπτη συνεδρία αποκλειστικά πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα που σχετίζεται με την εργασία τους.

Το οικονομικό των συνεδριών κανονίζεται από τη ναυτιλιακή. Για παράδειγμα μετά από ένα πειρατικό συμβάν, συνήθως αναλαμβάνει τα έξοδα η ναυτιλιακή εταιρεία.

Οι ναυτικοί που εκδηλώνουν ψυχωτικές συμπεριφορές έχουν ένα Predisposition. Αυτό φαίνεται στα ψυχολογικά τεστ.

Συστήνεται η επανεξέταση κάθε 6 μήνες.

Η Αλεξάνδρα Καλούλης τονίζει πως πρέπει να υπάρχει ένας καλύτερος έλεγχος και προς αυτή την κατεύθυνση, σκοπεύει να επεκτείνει άμεσα το mental health χαρακτήρα της επιχείρησής της και σε άλλους κλάδους, όπως είναι αυτός του αέρα για την καλή ψυχολογία του πιλότου, της/ του αεροσυνοδού και των εργαζομένων στον πύργο ελέγχου. Εκπαίδευση και υποστήριξη που τη θεωρεί απαραίτητη ειδικά μετά τα πρόσφατα τρομοκρατικά χτυπήματα.

Who is Who

Η Αλεξάνδρα Καλούλης είναι η ιδιοκτήτρια κι εμπνεύστρια της I.M.E.Q. Κύρια ψυχολόγος της ομάδας είναι η Πηνελόπη Ρομποτή, η οποία μαζί με τον web developer Γιάννη Παναγόπουλο δημιούργησαν την πλατφόρμα των ψυχολογικών τεστ. Ο Γιάννος Βενιέρης που είναι ο IT και η Ιώ Μπαλτατζή που αναλαμβάνει την εκπαίδευση μέσω skype.

 

INNOVATIVE MARITIME EMOTIONAL INTELLIGENCE CENTER (I.M.E.Q)

www.imeq-center.com

Facebook IMEQ Innovative Maritime EQ Center

Τηλ: +302109658285

email: imeq_center@ka-ims.com